• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Türkiye’de Okul Öncesi Çocuklara Yönelik Gerçekleştirilmiş Lisansüstü Tez Çalışmalarının Gözden Geçirilmesi

Thumbnail

View/Open

Tezsiz Yüksek Lisans (473.8Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Çelikoğlu, Büşra

Metadata

Show full item record

Citation

ÇELİKOĞLU, Büşra, Türkiye’de Okul Öncesi Çocuklara Yönelik Gerçekleştirilmiş Lisansüstü Tez Çalışmalarının Gözden Geçirilmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı, Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans, İstanbul 2021.

Abstract

Bu araştırmanın amacı ülkemizde okul öncesi dönemdeki çocukları ele alan lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesidir. Bu kapsamda yalnızca 2005-2021 yılları arasında ve psikoloji bilim dalı ve klinik psikoloji anabilim dalında yapılan lisansüstü tezleri incelenmiştir. Bu kapsamda tarama, YÖKTEZ sayfasından gerçekleştirilmiş ve 26 lisansüstü tez çalışmasına ulaşılmıştır. Bu çalışmalardan 3 tanesi doktora, 23 tanesi yüksek lisans tezidir. Bu tezlerden 2 tanesi deneysel desende tasarlanırken 24 tanesi ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. İncelenen tezler genel olarak değerlendirildiğinde araştırmaların, davranış sorunları, sosyal beceri/akran ilişkileri, öz düzenleme, bağlanma örüntüleri, ebeveyn tutumu, kaygı ve ayrılma kaygısı alanlarında yoğunlaştığı görülmüştür. Elde edilen bulgular ışığında okul öncesi eğitime devam eden çocukların sosyal, duygusal ve fiziksel gelişimlerini desteklemek ve sorunlara yönelik önleyici ve koruyucu çalışmalar yürütebilmek amacıyla araştırma sonuçları değerlendirilebilir.
 
The aim of this research is to examine the postgraduate thesis studies dealing with preschool children in our country. In this context, only postgraduate theses made between 2005-2021 in psychology and clinical psychology departments were examined. In this context, the search was carried out on the YÖKTEZ page and 26 postgraduate thesis studies were reached. Three of these studies are doctoral dissertations and 23 are master's theses. While 2 of these theses were designed in experimental design, 24 of them were carried out using the relational scanning model. When the theses examined were evaluated in general, it was seen that the studies focused on behavioral problems, social skills/peer relations, self-regulation, attachment patterns, parental attitude, anxiety and separation anxiety. In light of the findings obtained, research results can be evaluated in order to support the social, emotional and physical development of children attending preschool education and to carry out preventive and preventive studies for problems.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/4313

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.