Üsküdar İlçesi Branş Öğretmenlerinin Örgütsel Vatandaşlık Görüşleri
Citation
GENÇER, Aynur, Üsküdar İlçesi Branş Öğretmenlerinin Örgütsel Vatandaşlık Görüşleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim/Anasanat Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans,İstanbul 2022.Abstract
Bu çalışmanın amacı, İstanbul İli, Üsküdar İlçesi, Çağrıbey Anadolu Lisesi çalışan branş
öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık davranışlarına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu
amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve araştırma verileri nitel araştırma
veri toplama tekniklerinden birisi olan görüşme yoluyla toplanmıştır. Araştırmanın deseni,
durum çalışmasıdır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemi ve buna bağlı
olarak ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme formu çalışmanın amacına uygun bir şekilde
örgütsel vatandaşlığa ilişkin yapılan çalışmaların incelenmesi ve uzman görüşü alınarak
gerekli ekleme ve çıkarmalar yapılarak hazırlanmıştır. Görüşme formunda açık uçlu toplam
on adet soru bulunmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamak için 2021-2022 eğitim öğretim
yılında İstanbul İli, Üsküdar İlçesi, Çağrıbey Anadolu Lisesinde görev yapan 28 branş
öğretmeni ile görüşmeler sağlanmıştır. Her bir görüşme deşifre edilerek metin haline
getirilmiştir. Görüşme metinlerinin analizinde kavramsal çerçeveye bağlı kalınarak uygun
tema, alt tema ve kodlamalar tablolar ile ortaya konmuş, verilerin analizinde içerik analizi
kullanılmıştır. Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık hakkında görüşleri yardımlaşma, nezaket,
vicdanlılık, centilmenlik ve sivil erdem boyutlarıyla ele alınmış ve analiz edilmiştir.
Araştırmanın bulgularına göre katılımcıların çoğunun yardımlaşma, nezaket, vicdanlılık ve
centilmenlik boyutunda örgütsel vatandaşlık davranışı sergiledikleri görülmüştür.
Sonuç olarak; öğretmenlerin yardımlaşma, nezaket, vicdanlılık, centilmenlik boyutlarına
ilişkin olarak örgütsel vatandaşlık davranışları sergiledikleri, ancak sivil erdem boyutunda
öğretmenlerin bir çoğunun kendilerini geliştirerek, yenilikleri takip edecekleri, öğrencilere
ve okula daha iyi hizmet edecekleri hizmet içi eğitim seminerlerine katılmanın kendilerine
katkı sağlamadığını, gereksiz bulduklarını ve vakit kaybı olarak görmeleri sebebiyle sivil
erdem boyutuna ilişkin olarak örgütsel vatandaşlık davranışı sergilemedikleri görülmektedir. The aim of this study is to reveal the opinions of branch teachers working in Istanbul
Province, Üsküdar District, Çağrıbey Anatolian High School, on organizational citizenship
behaviors. For this purpose, qualitative research method was used and research data were
collected through interview, which is one of the qualitative research data collection
techniques. The design of the research is case study. Purposive sampling method and
accordingly criterion sampling technique were used to determine the participants. The data
of the research were collected with a semi-structured interview form. The interview form was
prepared in accordance with the purpose of the study by examining the studies on
organizational citizenship and taking the expert opinion and making the necessary additions
and deletions. There are a total of ten open-ended questions in the interview form. In order
to collect the data of the research, interviews were conducted with 28 branch teachers
working in Istanbul Province, Üsküdar District, Çağrıbey Anatolian High School in the 2021-
2022 academic year. Each interview was deciphered and turned into a text. In the analysis of
the interview texts, the appropriate themes, sub-themes and codings were revealed with
tables, adhering to the conceptual framework, and content analysis was used in the analysis
of the data. Teachers' views on organizational citizenship were discussed and analyzed in
terms of cooperation, courtesy, conscientiousness, sportsmanship and civic virtue. According
to the findings of the study, it was observed that most of the participants exhibited
organizational citizenship behaviors in the dimensions of helping, courtesy,
conscientiousness and sportsmanship.