Ümraniye İlçesi Branş Öğretmenlerinin Örgütsel Adalete İlişkin Görüşleri
Citation
ŞİMŞEK, Menşure Şule, Ümraniye İlçesi Branş Öğretmenlerinin Örgütsel Adalete İlişkin Görüşleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim/ Anasanat Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans, İstanbul 2022.Abstract
Bu çalışmanın amacı, İstanbul İli, Ümraniye İlçesi, Zübeyde Hanım Ortaokulunda
çalışan branş öğretmenlerinin örgütsel adalete ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır.
Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve araştırma verileri nitel
araştırma veri toplama tekniklerinden birisi olan görüşme yoluyla toplanmıştır.
Araştırmanın deseni, durum çalışmasıdır. Katılımcıların belirlenmesinde amaçlı
örnekleme yöntemi ve buna bağlı olarak ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır.
Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşme
formu çalışmanın amacına uygun bir şekilde örgütsel adalete ilişkin yapılan
çalışmaların incelenmesi ve uzman görüşü alınarak gerekli ekleme ve çıkarmalar
yapılarak hazırlanmıştır. Görüşme formunda açık uçlu toplam on altı adet soru
bulunmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamak için 2021-2022 eğitim öğretim
yılında İstanbul İli, Ümraniye İlçesi, Zübeyde Hanım Ortaokulunda görev yapan 25
branş öğretmeni ile görüşmeler sağlanmıştır. Her bir görüşme deşifre edilerek metin
haline getirilmiştir. Görüşme metinlerinin analizinde kavramsal çerçeveye bağlı
kalınarak uygun tema, alt tema ve kodlamalar tablolar ile ortaya konmuş, verilerin
analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Öğretmenlerin örgütsel adalete ilişkin
görüşleri dağıtımsal, işlem ve etkileşim adalet boyutlarıyla ele alınmış ve analiz
edilmiştir. Bulgulara göre öğretmenlerin çoğunun adalet araştırmanın bulgularına
göre katılımcıların çoğunun adalete ilişkin görüşleri dağıtım, işlem ve etkileşim
adaleti boyutunda olumludur. Öğretmenler en çok ödüllerin verilmesinde
adaletsizliğe maruz kalmaktadırlar. Öğretmenlerin adalete ilişkin algılarının
şekillenmesinde örgüt kaynaklarının dağıtım süreci, bu süreçte kullanılan yöntemler
ve işlemlerin uygulanmasında gösterilen davranışlar ve tutumlar etkili olmaktadır.
Okullarda görev yapan öğretmenlerin mutlu, huzurlu ve güven içinde çalışmaları
kurumlarında örgütsel adaletin uygulanmasıyla mümkündür. The aim of this study is to reveal the opinions of the branch teachers working at
Istanbul Province, Ümraniye District,Zubeyde Bayan Secondary School regarding
organizational justice. For this purpose, qualitative research method was used and
research data were collected through interview, which is one of the qualitative
research data collection techniques. The pattern of the research is the case study. In
determining the participants, the purpose sampling method and accordingly, the
criteria sampling technique were used. The data of the research were collected by
semi‐structured interview form. The interview form was prepared by examining the
studies on organizational justice in accordance with the purpose of the study and
taking expert opinion and making the necessary additions and subtractions. There
are a total of sixteen open‐ended questions on the interview form. In order to
collect the data of the research, interviews were provided with 25 branch teachers
working at Istanbul Province, Ümraniye District, Zubeyde Bayan Secondary School in
the 2021‐2022 academic year. Each interview has been deciphered and turned into
text. In the analysis of interview texts, the appropriate themes, sub‐themes and
codings were presented with tables by adhering to the conceptual framework, and
content analysis was used in the analysis of the data. Teachers' views on
organizational justice were discussed and analyzed in the dimensions of
distribution, process and interaction justice. According to the findings of the justice
study, the opinions of most of the participants regarding justice are positive in
terms of distribution, processing and interaction justice. Teachers are most exposed
to injustice in awarding awards. In shaping teachers' perceptions of justice, the
distribution process of the organization's resources, the methods used in this
process and the behaviors and attitudes shown in the implementation of the
processes are effective. It is possible for teachers working in schools to work
happily, peacefully and safely with the application of organizational justice in their
institutions.