Oryantasyon Eğitiminin, MEB’e Bağlı Ortaokullarda İlk Atanan Branş Öğretmenlerinin Okul Kültürüne Uyumuna Etkisi
Citation
SAVAŞ, Deniz, Oryantasyon Eğitiminin, MEB’e Bağlı Ortaokullarda İlk Atanan Branş Öğretmenlerinin Okul Kültürüne Uyumuna Etkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi, İstanbul 2021.Abstract
Öğretmenlik mesleğine yeni başlayan öğretmenler için mesleğe ilk başlama heyecanın yanı sıra mesleğe ilk başlayacağı okul ile ilgilide birçok soru işareti mevcuttur.
İlk meslek hayatına başlayacağı okul hazır kurulmuş bir düzene sahiptir. Bu düzen içinde birçok öğretmen belki yıllardır burada çalışmaktadır. Bu düzene dâhil olacak öğretmende dolasıyla bazı çekinceler olacaktır. Hiç tanımadığı bir ortam ve hiç tanımadığı meslektaşlarıyla birlikte ilk iş deneyimini yaşayacaktır.
Okul salt bir bina olarak değerlendirilemez. Kendi içinde birçok sosyal ilişki ağını da barındırır. Bu sosyal ilişkiler ağı okul kültürünü oluşturur. Yeni görev başı yapacak öğretmende bu ağa sorunsuz bir şekilde dâhil edilmelidir. Bu ilişki ağının gelecek için sağlıklı bir şekilde başlaması ve öğretmenin bu ağa sorunsuz bir şekilde dahil olması için iyi bir oryantasyon planlaması ve bu plana uygun iyi bir oryantasyon yapılmalıdır.
Oryantasyon ile okul amaçları, hedefleri, öğretmenden beklentiler yeni başlayan öğretmene en iyi şekilde anlatılır. Bu süreçler neticesinde yeni görev başı yapacak öğretmenin sisteme en iyi şekilde uyumu sağlanır ve yeni öğretmen okul kültürü içinde sosyalleşir. For teachers who have just started the teaching profession, there are many question marks about the school where they will start their profession, as well as the excitement of starting the profession for the first time.
The school where he will start his first professional life has a ready-made order. In this order, many teachers have been working here for years. The teacher who will be included in this order will therefore have some reservations. He will have his first work experience in an environment he has never met and with colleagues he has never met.
The school cannot be considered as a mere building. It also contains many social relations networks within itself. This network of social relations creates school culture. The new teacher should be included in this network without any problems. In order for this network to start in a healthy way for the future and for the teacher to be included in this network without any problems, a good orientation planning and a good orientation in accordance with this plan should be made.
With the orientation, the school goals, objectives and expectations from the teacher are explained to the new teacher in the best way. As a result of these processes, the new teacher is best adapted to the system and the new teacher is socialized within the school culture.