Öğretmenlerin Örgütsel Sinerji Düzeylerinin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerindeki Etkisi
Citation
KARACA, İrem, Öğretmenlerin Örgütsel Sinerji Düzeylerinin Örgütsel Bağlılık Düzeyleri Üzerindeki Etkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi, İstanbul 2022.Abstract
Bu araştırmanın amacı İstanbul ili Pendik ilçesinde görev yapan okul müdürlerinin örgütsel adalet ile ilgili algılarını incelemektir. Araştırmanın alt amaçları; okul müdürlerinin örgütsel adalet düzeylerinin demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini, okul müdürleri arasında örgütsel adaletin ne düzeyde gerçekleştiğini incelemek, okul müdürlerinin örgütsel adalet düzeylerini yordayıp yordamadığını ortaya koymaktır. Araştırma beş bölümden oluşmaktadır. Araştırma da okul müdürlerinin örgütsel adalet düzeyleri bağımsız değişken, demografik özellikleri bağımlı değişken olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinin Pendik ilçesinde görev yapan 120 okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama araçları, İstanbul ilinin Pendik ilçesinde bulunan 2 anaokulu, 44 ilkokul, 40 ortaokul ve 34 lisede görev yapmakta olan toplam 70 okul müdürüne uygulanmıştır. Uygulamalar sonucunda toplanan 57 veri toplama aracı değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu ve Örgütsel Adalet Ölçeği ile toplandı. Kişisel bilgi formu araştırmacı tarafından hazırlanmış olup yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu, kıdem, özelliklerine ilişkin bilgileri içeren toplam 5 soruyu içermektedir. Çalışanların örgütsel adalet algılarını belirlemek üzere 1993 yılında Niehoff ve Moorman tarafından geliştirilen, Gürbüz ve Mert tarafından (2009) yılında Türkçe’ ye uyarlanan ölçek kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizi SPSS 20.0 istatistik programı yardımıyla yapılmıştır. Araştırmada T testi ve ANOVA analizleri ile karşılaştırma yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında okul müdürlerinin katılıyorum düzeyinde ortalamaya sahip oldukları görülmektedir. Örgütsel adalet konusunda kadın okul müdürlerinin ortalamasının erkek okul müdürlerine göre farklılık gösterdiği kadın okul müdürlerinin örgütsel bağlılık düzeylerinin erkek okul müdürlerine göre yüksek olduğu tespit edilmiştir. The aim of this research is to examine the perceptions of school principals working in Pendik district of Istanbul province about organizational justice. Sub-objectives of the research; The aim of this study is to examine whether the organizational justice levels of school principals differ according to demographic characteristics, to examine the level of organizational justice among school principals, and to reveal whether school principals predict organizational justice levels. The research consists of five parts. In the research, organizational justice levels of school principals were determined as independent variable and demographic characteristics as dependent variable. The study group of the research consists of 120 school principals working in Pendik district of Istanbul in the 2021-2022 academic year. The data collection tools used in the research were applied to a total of 70 school principals working in 2 kindergartens, 44 primary schools, 40 secondary schools and 34 high schools in the Pendik district of Istanbul. 57 data collection tools collected as a result of the applications were evaluated. The data of the study were collected with the Personal Information Form and the Organizational Justice Scale. The personal information form was prepared by the researcher, and it contains a total of 5 questions containing information about age, gender, marital status, education level, seniority and characteristics. The scale developed by Niehoff and Moorman in 1993 and adapted to Turkish by Gürbüz and Mert (2009) was used to determine the organizational justice perceptions of the employees. The analysis of the obtained data was made with the help of SPSS 20.0 statistical program. In the study, comparisons were made with T test and ANOVA analysis. Looking at the results of the research, it is seen that school principals have an average of agree level. It has been determined that the average of female school principals on organizational justice differs from that of male school principals, and the organizational commitment levels of female school principals are higher than that of male school principals.