Okul Yönetiminde Hizmetkâr Liderlik
Citation
TUT, Betül, Okul Yönetiminde Hizmetkâr Liderlik, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Denetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi, İstanbul 2021.Abstract
Liderlik kavramı uzun zamandır düşünürlerin üzerinde durduğu bir kavramdır. Bu alan üzerine çalışmalar gerçekleştiren düşünürler liderlik ile ilgili farklı yaklaşımları ortaya koymuşlardır. İlk dönemlerinde bir liderde bulunan özellikler tespit edilmeye çalışılmış ve böylece yeni liderlerin bulunmasına olanak sağlanmaya çalışılmış ve onların küçük yaşlarda eğitime alınılması düşünülmüştür.
Yapılan her çalışma ve dönemin koşulları farklı liderlik tespitine yardımcı olmuştur. Liderlik kavramı davranışlar kuramı, durumsallık kuramı ve modern kuramlarca açıklanmaya çalışılmıştır.
Modern kurallar liderliği farklı bir yaklaşımla ele almışlardır. Bu yaklaşımlardan biri de hizmetkâr lider yaklaşımıdır. Bu yaklaşım lideri bir statü içine hapsolmuş bir kişiden ziyade astlarına vizyon belirleyen, onlar ile birlikte çalışan ve karar alan kişiye dönüştürür. Bu bağlamda hizmetkâr liderlik motivasyon alarak astlarını motive eden, onları ikna ederek görevde tutan, sorumluluk sahibi yapan ve astları ile güven üzerine ilişki kuran liderdir. Okullarda bu liderlik anlayışının hakim olması ile birlikte öğretmenlerin verimliliği artacak ve devir hızı düşecektir. Okullar bu durumda aileye dönüşür. Birlikteliğin olduğu okullarda hedeflere ulaşmak daha kolaydır. The concept of leadership is a concept that has been emphasized by thinkers for a long time. Thinkers who have worked on this field have put forward different approaches to leadership. It was tried to determine the characteristics of a leader in the first period and thus, it was tried to find new leaders and it was thought that they should be trained at a young age.
Each study and the conditions of the period helped to identify different leadership. The concept of leadership has been tried to be explained by behavior theory, contingency theory and modern theories.
Modern rules have handled leadership with a different approach. One of these approaches is the servant leader approach. This approach transforms the leader into a visionary, collaborator and decision maker rather than a person trapped in a status. In this context, servant leadership is a leader who motivates his subordinates by getting motivation, keeps them in duty by persuading them, makes them responsible and establishes a relationship with their subordinates on trust. With the dominance of this leadership approach in schools, the productivity of teachers will increase and the turnover rate will decrease. In this case, schools become families. It is easier to reach goals in schools where there is unity.