İlkokullarda Görev Yapan Okul Yöneticilerinin Kaynaştırma Uygulamalarına İlişkin Görüşleri
Citation
TOPCU, Sertaç, İlkokullarda Görev Yapan Okul Yöneticilerinin Kaynaştırma Uygulamalarına İlişkin Görüşleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Birimleri Anabilim Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi, İstanbul 2021.Abstract
Bu çalışmanın amacı, İlkokullarda görev yapan okul yöneticilerinin
kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşlerini incelemektir. Araştırmada görüşlerini
belirleyebilmek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden “durum ” çalışma deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul İli Küçükçekmece İlçesinde
İlkokullarda görev yapan görev yapan 4 okul müdürü ve 6 müdür yardımcısı
oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile elde edilmiştir. Elde
edilen bulgular içerik analizi yöntemi ile çözümlemeleri yapılmıştır. Yapılan
araştırma sonucunda; kaynaştırma uygulamasının gerekli olduğu konusunda hem
fikir olunduğu görülmüş olup planlamada ve uygulamada eksikliklerin bulunduğu
anlaşılmıştır. Okul yöneticileri kaynaştırma uygulamalarında görev ve
sorumluluklarını eğitim ortamındaki özel eğitim öğrencisi için gereken fiziki şartları
sağlamak, öğretmenlere ve velilere rehberlik etmek, kaynaştırma uygulamasının
planlanması ve uygulamasında liderlik etmek ile hedefleri ulaşılıp ulaşılmadığının
denetleyerek dönütler ile süreçte tespit edilen eksikliklerin düzeltilmesini sağlamak
olarak belirlenmişlerdir. Çalışmanın sonunda kaynaştırma uygulamalarında yaşanan
sorunlar tespit edilmiş olup bunların çözümü ile ilgili öneriler sıralanmıştır. The aim of this study is to examine the opinions of school administrators working in
primary schools on inclusion practices. In the research, "case" study design which is
one of the qualitative research methods was used in order to determine their views.
The study group of the research consists of 4 school principals and 6 deputy
principals working in primary schools in the Küçükçekmece, Istanbul. The data were
obtained by semi-structured interview technique. The findings were analyzed with
the content analysis method. As a result of the research; it was seen that there was a
consensus on the necessity of inclusive practice, and it was understood that there
were deficiencies in planning and implementation. School administrators' duties and
responsibilities in inclusion practices are determined as providing the physical
conditions required for the special education student in the educational environment,
guiding teachers and parents, leading the planning and implementation of the
inclusion application, and ensuring that the deficiencies identified in the process are
corrected by checking whether the goals are achieved or not. At the end of the study,
the problems experienced in inclusion practices were determined and suggestions for
their solution were listed.