Okul Müdürlerinin Paternalist Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki
Citation
DEMİR, Erdem, Okul Müdürlerinin Paternalist Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Örgütsel Bağlılıkları Arasındaki İlişki, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Yönetimi Bilim Dalı Programı, Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans Bitirme Projesi, İstanbul 2022.Abstract
Bu araştırmanın amacı; okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları
ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın
evreni olarak İstanbul ili Sultanbeyli ilçesindeki beş resmi okulda çalışan yaklaşık
220 personel seçilmiştir. Bu okullarda çalışan herhangi birimlerden seçilen 150
personel çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırma verileri yüz yüze anket
yapılarak toplanmış ancak 11 ankette eksik veya yanlış bilgi olması sebebiyle
çalışmaya 139 anket dâhil edilmiştir. Çalışmaya katılan katılımcıların %55,4’ü erkek,
%44,6’sı kadındır. Elde edilen verilerin analizlerini yapmak için regresyon ve
korelasyon testleri uygulanmıştır. Yapılan analizler neticesinde okul müdürlerinin
paternalist liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasında pozitif
ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Ayrıca paternalist liderliğin alt
boyutlarından ahlaki liderliğin pozitif ve anlamlı etkisinin olduğu ancak diğer alt
boyutlar olan yardımsever liderlik, otoriter liderlik ve çıkarcı liderliğin örgütsel
bağlılığa etkisi olmadığı gözlemlenmiştir. Ayrıca örgütsel bağlılığın %18 oranla
paternalist liderliğin alt boyutları ile açıklanabileceği bulgusuna varılmıştır.