Türkiye’de Reklam Ajansları ve Grafik Tasarımcı Niteliği İlişkisi
Citation
YILMAZ, Çağla, Türkiye’de Reklam Ajansları ve Grafik Tasarımcı Niteliği İlişkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Grafik Tasarımı Anasanat Dalı Grafik Tasarımı Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Abstract
Takas sistemi ile ortaya çıkan ticari ilişkiler, reklamın doğmasına olanak
sağlamıştır. Reklam, reklamverenin ürün veya hizmetinin hedef kitlesi ile buluşması
noktasında köprü görevi görmekte; iletilmek istenen mesajı, tüketicisi ile
buluşturmaktadır. Reklamverenlerin, reklam ihtiyacının karşılanabilmesi için de
iletişim sorunlarının çözüldüğü, yaratıcı fikirlerin bulunduğu reklam ajanslarına
ihtiyaç duyulmaktadır. Tarih akışı içinde reklam ajansları gelişmiş ve verdikleri
hizmetlere göre sınıflandırılmıştır. Bu ajans türleri ve bölümleri tez içerisinde
incelenmiş günümüz ajans hizmetlerine göre yeni eklemeler yapılmıştır.
Reklam ajanslarının yaratıcı ekip bölümünde yer alan grafik tasarımcılar,
yaptıkları çalışmalarda, iletişim problemlerini çözümleyerek ihtiyaca ve hedef kitleye
yönelik çözümler sunmaktadırlar. Sundukları görsel tasarımlar da her platformda
paylaşılarak hızla yayılmaktadır. Özellikle günümüzde network (bilgisayar ağı)
sayesinde, herkesin bu görsellere kolay ulaşıp etkilenmesi, tasarım ürünlerinin
oluşturulma sürecinde intihal ve esinlenme arasında gidip gelen tartışmaların
başlamasına sebep olmuştur. Çalışmaların yaratıcılık ve özgünlük kavramlarına ne
kadar sahip olduğu konusunda fikir ayrılıkları yaşanmıştır. Ayrıca gelişen piyasa
ekonomisi, zaman sorunu, müşteri isteği gibi bazı sebepler de grafik tasarım adına
olumsuz sonuçların doğmasına niteliksiz tasarımların çıkmasına zemin hazırladığı
gözlemlenmektedir. Bu çalışmada, reklâm sektöründe etkili bir rol oynayan
grafik tasarımcıların niteliği tartışılarak problemin nereden kaynaklandığı
araştırılmıştır. Söz konusu cevapları bulabilmek adına da grafik tasarımın farklı
kollarında işler üreten 11 tasarımcı ile röportaj yapılmıştır. Grafik tasarımcıların
aldıkları eğitim, tasarımlarındaki özgünlük durumu, reklamveren ile ilişkisi ölçülmeye çalışılmış; verilen cevaplar analiz edilerek farklı görüşlere yer verilmiştir. Türkiye’de
reklam ajansları ve grafik tasarımcı niteliği ilişkisi hakkında çıkarımlarda
bulunulmuştur. The commercial affairs which emerged with the barter system helped to
facilitate the creation of advertisements. Advertising acts as a bridge with regards to
meeting the advertiser's product or service with the target audience and transmits the
message to be conveyed to the consumer. In order to meet the advertising needs of
advertisers, there is a need for advertising agencies where communication problems
are solved and creative ideas flourish. Througout history, advertising agencies have
developed and they have been categorized according to the services they provide.
These agency types were evaluated in the thesis and new classifications were added
considering today's agency services.
Graphic designers in the creative team of advertising agencies provide
solutions for needs and target audiences by solving communication problems in their
work. The visual designs they present spread rapidly as they are shared on every kind
of platform. Especially today, thanks to the increased availability of internet, everyone
has easy access to these visuals and this has led to the start of discussions that alternate
between plagiarism and inspiration in the creation process of design products. There
have been differences of opinions on to what extent the designs reflect the originality
and creativity. Furthermore, it is observed that several factors such as the developing
market economy, completing timelines and customer demand lead up to negative
consequences and the emergence of designs lacking quality. In this study, the quality
of graphic designers who play an effective role in the advertising sector is discussed
and the source of the problem is researched. In order to find the answers in question,
11 designers who produce works in different branches of graphic design were
interviewed. The quality of education received by the graphic designers, the originality of their designs, and their relationship with the advertisers were addressed and the
answers provided were analyzed, which offered insight into different perspectives.
Implications were made about the relationship between advertising agencies and
graphic designer qualifications in Turkey.