Tezhip Motiflerinin Türk İşlemelerine Yansıması
Künye
ÖZTÜRK, Zehra,Tezhip Motiflerinin Türk İşlemelerine Yansıması, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı Geleneksel Türk Sanatları Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Tarih boyunca insan, içinde bulunduğu toplumun inanç ve değerlerini sembolize
etmek veya sadece içgüdüsel olarak estetik zevkini ve gözlemlerini aktarmak amacı
ile bir eşyayı ya da mekânı süsleme ihtiyacı duymuştur. Tarihi kaynaklar bize her
toplumun süsleme unsurlarının birbirinden farklı olabilmekle birlikte ana kaynağın
doğada var olan ya da var olduğuna inanılan her şey olduğunu gösteriyor.
Sanatın birçok alanında var olan motiflerin özellikleri her kültürde ve dönemde
çeşitli biçim, form ve anlamlar kazanarak günümüze kadar ulaşmıştır. Bu minvalde
tarihi seyir içinde motiflerin bir kimlik yolculuğu olduğunu söylemek yerinde olur. Bu
yolculuk içerisinde Türk sanatı da farklı medeniyetlerle etkileşimler sonucu
zenginleşerek kendine has bir karakter kazanmıştır.
Tezyinatın ana unsuru olan ve konumuzun da esasını teşkil eden motifler, Türk
sanatının merkeziyetçi anlayışı ile tüm sanat dallarında görülmüştür. Yazma kitap
sanatları, mimari tezyinat, tekstil, seramik, çini gibi bezemelerin yapıldığı alanlarda
tek merkezden çıkan uyum ve ahenkle zengin bir sanat üslubu meydana getirilmiştir.
Araştırma ve uygulama aşaması olan bu çalışmanın araştırma safhasında Türk
işlemelerindeki motifler, desen kurgusu ve işlemelerin kullanıldığı yerler ele
alınmıştır. Uygulama kısmı ise Türk sanatının ortak üslubunu yansıtan geleneksel
sanatlarımızdan, tezhip ve nakış sanatında toplam sekiz adet eseri ihtiva etmektedir. Beliefs and values form the basis of which symbols take form and represent.
Throughout history, people have felt the urge to use these symbols to represent their
aesthetic taste, and as social statements. While sources show that various ornamental
elements of each society differ, nature was the main inspiration and source for these
motifs, even elements of mythology and fantasy.
Motifs in art, gained longevity by morphing and changing to different
meanings and forms through different cultures and time periods. Thus, it is appropriate
to infer those motifs undergo an identity journey through history. Turkish art thus is
unique, in which it displays an array of identities of many civilizations, cultures, and
the interactions between them.
Turkish art consists of a centralist understanding of which all subsequent arts
branch from. Manuscripts, books, architectural ornaments, textiles, and ceramics. The
harmony that exists between these artforms is a clear indication of this centralist idea.
Moreover, the motifs, subject of our research, that form the basis and main element of
ornamentations, are shared between these artforms.
This paper consists of two parts, the research and application phases
respectively. During the research phase, the overall pattern design and the areas of
application are discussed and presented. During the application phases, eight works in
the arts of illumination and embroidery will be produced showcasing the common style
and centralist characteristic of Traditional Turkish Arts.