Hizmet İçi Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri: Bağcılar İlçesi Örneği
Citation
KAYA, Neslihan, Hizmet İçi Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Öğretmen Görüşleri: Bağcılar İlçesi Örneği, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin hizmet içi eğitimin gerekliliği, hizmet
içi eğitim alma isteği, hizmet içi eğitimin planlama aşaması, hizmet içi eğitimin
uygulama aşaması ve eğitimin değerlendirme aşaması konuları hakkındaki
görüşlerinin cinsiyet, kademe, kıdem ve katıldıkları hizmet içi eğitim programı
sayısına göre nasıl farklılaştığını ortaya koymaktır. Hizmet içi eğitim, çalışanlara
mesleki bilgi ve becerilerini geliştirmeleri için çalıştıkları süre içinde verilen eğitimdir.
Günümüz teknolojisi, bilginin sürekli yenilenmesi ve değişimiyle insanların güncel
gelişmeleri takip etmesini, kendini geliştirmesini zorunlu hale getirmektedir. Hizmet
içi eğitimin önem kazandığı ve gelecekte de bu önemin artarak devam edeceği
düşünülerek okullarda hizmet içi eğitim uygulamalarının durumunun belirlenmesinin,
olması gereken durumlara açıklık getirilmesinin literatüre katkı sağlayacağı
umulmaktadır.
Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılı İstanbul ili Bağcılar
ilçesinde, resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görevli 246 öğretmen oluşturmaktadır.
Örneklem, basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmada “Hizmet İçi
Eğitim Uygulamaları Değerlendirme Anketi” ve öğretmenlerin demografik bilgilerini
içeren bilgi formu veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Veri toplama aracının yapı
geçerliliğini sınamak için Amos 24 programı ile doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır.
Veri analizinde ileri düzey istatistiksel analizler için SPSS paket programı
kullanılmıştır. Veri analizinde, frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma
değerleri hesaplanmıştır. Verilerin normallik ve homojenlik şartını sağlayıp sağlamadığını tespit etmek amacıyla normallik testi, güvenilirlik analizleri
uygulanmıştır. Araştırma kapsamında toplanan ölçek verileri normal dağılıma uygun
olmadığından dolayı non-parametrik analiz yöntemleri kullanılmıştır. Bağımsız
örneklem gruplarının mukayesesi için Mann Whitney U analizi, ikiden fazla grubun
ortalamalarının mukayesesi için Kruskal Wallis H analizi kullanılmıştır.
Araştırma bulgularına göre; araştırmaya katılan öğretmenlerin cinsiyet,
kademe, mesleki kıdem ve katıldıkları hizmet içi eğitim sayılarına göre hizmet içi
eğitimin uygulama gerekliliği, hizmet içi eğitim alma isteği, hizmet içi eğitimin
planlama aşaması, hizmet içi eğitimin uygulama aşaması, eğitimin değerlendirme
aşaması konularındaki görüşlerinin arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık
olmadığı elde edilmiştir. The purpose of this research is to examine the opinions of teachers about the
necessity of in-service training, the desire to receive in-service training, the planning
phase of in-service training, the application phase of in-service training and the
evaluation phase of training,on practice by gender, grade, seniority and in-service
training they attend, reveals how it differs according to the number of training
programs. In-service training is the training given to employees while they work to
improve their professional knowledge and skills. Today's technology makes it
necessary for people to follow current developments and improve themselves with the
continuous renewal and change of information. Considering that the importance of inservice
training has increased and this importance will continue to increase in the
future, it is hoped that determining the status of in-service training practices in schools
and clarifying the necessary situations will contribute to the literature.
The sample of the research consists of 246 teachers working in public primary,
secondary and high schools in the district of Bagcilar in Istanbul province in the 2021-
2022 academic year. The sample was selected by simple random sampling method. In
the study, the "In-Service Training Applications Evaluation Questionnaire" created by
Ucar (2005) and the information form containing the demographic information of the
teachers were used as data collection tools. Confirmatory factor analysis was
performed with the Amos 24 program to test the structure validity of the data collection
tool. SPSS package program for advanced statistical analysis was used in data analysis.
In data analysis, frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation values
were calculated. In order to determine whether the data meet the normality and homogeneity conditions, normality test and reliability analyzes were applied. Since the
scale data collected within the scope of the research were not suitable for normal
distribution, non-parametric analysis methods were used. Mann Whitney U analysis
was used to compare the independent sample groups, Kruskal Wallis H analysis was
used to compare the means of more than two groups.
According to the research findings; there is no statistically significant
difference between the views of the teachers participating in the research on the
necessity of applying in-service training, the desire to receive in-service training, the
planning phase of in-service training, the implementation phase of in-service training,
and the evaluation phase of training according to gender, grade, professional seniority
and the number of in-service training they attended.