Sanal Sınıf Yönetiminde Öğretmenlerin Tutumları ve Okul Müdürlerinin Algıları
Künye
SARGIN, Şeyma, Sanal Sınıf Yönetiminde Öğretmenlerin Tutumları ve Okul Müdürlerinin Algıları, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Bu araştırmanın amacı, uzaktan eğitimde öğretmenlerin sanal sınıf yönetimi davranışlarına dair geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek ve okul müdürlerinin sanal sınıf yönetimi hakkındaki algılarını ortaya çıkarmaktır. Bu bağlamda nicel ve nitel verilerin birleşimi olan karma yöntem kullanılmış, yakınsayan paralel desen kullanılarak nicel ve nitel verilerin ayrı ayrı analizinin yapılıp sonuçların birleştirilmesi amaçlanmıştır. Verilerin analizinde nicel araştırmada tarama deseni kullanılmış olup, nitel araştırmada ise durum çalışması desenine göre analizler yapılmıştır. Nicel araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde görev yapan 351 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada “Sanal Sınıf Yönetimi Ölçeği” ilişkin geliştirilen ölçme aracı 33 maddeden oluşmuştur. Ölçeğin güvenirlik katsayısı ,954 , KMO değeri ,945 ve Bartlett değeri anlamlı çıkmıştır. Açımlayıcı faktör analizinin 5 faktör olduğu görülmüş olup, faktörlere verilen isimler ve güvenirlik katsayıları şu şekildedir: birinci faktör “Sanal Sınıf Yönetimi” (,929), ikinci faktör “Sanal Ders Düzeni”(,901), üçüncü faktör “Motivasyon”(,875), dördüncü faktör “İletişim”(,746), beşinci faktör ise “Ekran Düzeni”(,624). Nitel araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde görev yapmakta olan 10 okul müdür oluşturmaktadır. Bu araştırmada uzaktan eğitimde okul müdürlerinin sanal sınıf yönetimine dair algılarını tespit etmek için yarı yapılandırılmış görüşme soruları geliştirilmiştir. Sonrasında araştırmadan elde edilen veriler 4 temada toplanmıştır. Bu temalar; Teknolojik Donanım, Motivasyon, Sanal Sınıf Yönetimi ve İletişim şeklindedir. Bu araştırmanın sonucuna göre ortak sınıflandırmalar “Sanal sınıf yönetimi”, “Motivasyon” ve “İletişim” olduğu ortaya çıkmış, okul müdürü görüşleri ile ölçek maddeleri birbirini destekler nitelikte olduğu görülmüştür. Okullarda sanal sınıf yönetimindeki düzeyi belirlemek için ise “Sanal Sınıf Yönetimi Ölçeğinin” düzenli aralıklarla değerlendirmelerde kullanılması, sanal sınıf yönetiminin gelişimini gözlemlemede fayda sağlayacağı düşünülmektedir. The aim of this study is to develop a valid and reliable scale for virtual class management behaviors of teachers in distance education and to reveal the attitudes of school principals about virtual class management. In this context, the mixed method - a combination of quantitative and qualitative data- was used and it was also aimed to analayze each of the qualitative and quantitative data separately and the combine the obtained results at the end, by applying the convergent parallel pattern The sample of the quantitative research consists of 351 teachers working in Istanbul in the 2021-2022 academic year. In the study, the measurement tool developed on the “Virtual Classroom Management Scale” consisted of 33 items. The reliability coefficiency of the scale was ,954, KMO value was ,945 and Bartlett value was ,000. The explanatory factor analysis has been seen that there are 5 factors, and the names and reliability coefficients given to the factors are as follows: first factor “Virtual Classroom Management” (,929), second factor “Virtual Course Order” (,901), third factor “Motivation” (,875), fourth factor “Communication” (,746), and fifth factor “Screen Layout ”(,624). The working group of the qualitative research consists of 10 school principals working in Istanbul. In this study, semi -structured interview questions were developed to determine the attitudes of school principals about virtual class management in distance education. Then the data obtained from the research were collected in 4 themes. The names of these themes are “Technological Equipment”, “Motivation”, “Virtual Class Management” and “Communication”. According to the results of this research, joint classifications were found to be among the groups of “virtual class management”, “motivation” and “communication” groups. In order to determine the level in virtual class management in schools, the use of the “Virtual Class Management Scale” in regular intervals will benefit in observing the development of virtual class management.