• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Müdür Yönetim Tarzı Algıları ile Örgütsel Sessizlik Davranışları Arasındaki İlişki

Thumbnail

View/Open

Yüksel Lisans Tezi (2.054Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

Erten, Selin

Metadata

Show full item record

Citation

ERTEN, Selin, Okul Öncesi Öğretmenlerinin Müdür Yönetim Tarzı Algıları ile Örgütsel Sessizlik Davranışları Arasındaki İlişki, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim DalıEğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.

Abstract

Bu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin müdür yönetim tarzı algıları ile örgütsel sessizlik davranışları arasındaki ilişkiyi inceleyip tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımlarından biri olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel anaokulları ile resmi ve özel anasınıflarında görev yapan 373 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerini toplamada Kişisel Bilgi Formu, Üstüner (2016) tarafından geliştirilen ‘‘Algılanan Müdür Yönetim Tarzı Ölçeği’’ ile Kahveci ve Demirtaş (2013) tarafından geliştirilen ‘‘Örgütsel Sessizlik Ölçeği’’ kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin müdür yönetim tarzları algılarının sırasıyla işbirlikli yönetim tarzı, otoriter yönetim tarzı, ilgisiz yönetim tarzı ve karşı koyucu yönetim tarzı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin örgütsel sessizlik davranışlarının sırasıyla sessizliğin kaynağı, okul ortamı, yönetici ve duygu durumu alt boyutlarında olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonunda okul öncesi öğretmenlerinin müdür yönetim tarzı algıları ile örgütsel sessizlik davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Çalışmadan elde edilen bulgular ve sonuçlar kapsamında öneriler sunulmuştur.
 
This research was conducted to examine and determine the relationship between preschool teachers' perceptions of principal management style and their organizational silence behaviors. The correlational survey model which is one of the quantitative research approaches was used in the research. The study group of the research consists of 373 preschool teachers who are working in public and private kindergartens affiliated to the Istanbul Provincial Directorate of National Education in 2021-2022. Personal Information Form, "Perceived Principle Management Style Scale" developed by Üstüner (2016) and "Organizational Silence Scale" developed by Kahveci and Demirtaş (2013) were used to collect the data of the research. As a result of the research, it was concluded that preschool teachers' perceptions of principal management styles are cooperative management style, authoritarian management style, indifferent management style and oppositional management style, respectively. In the study, it was determined that the organizational silence behaviors of preschool teachers are in the sub-dimensions of source of silence, school environment, administrator and emotional state, respectively. In the conclusion of the research, a significant relation was found between preschool teachers' perceptions of principal management style and their organizational silence behaviors. Suggestions are presented within the scope of the findings and results obtained from the study.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/4434

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.