Genç Yetişkinlerin Flört İlişkilerinde Şiddeti Önlemeye Yönelik Geliştirilen Psikoeğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi
Künye
SARAÇ, Hümeyra, Genç Yetişkinlerin Flört İlişkilerinde Şiddeti Önlemeye Yönelik Geliştirilen Psikoeğitim Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Rehberlik Ve Psikolojik Danışmanlık Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Flört şiddeti, genç yetişkinler arasında yaygın olarak görülen, birey ve toplum üzerinde olumsuz etkilere neden olan önemli bir sorun haline gelmiştir. Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de önemli bir sorun haline gelen ve olumsuz etkileriyle bireyi ve toplumu derinden etkileyen flört şiddetini önlemeye yönelik çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Dolayısıyla, bu çalışmada gençlerin flört ilişkilerinde şiddeti önleyen bir programın geliştirilmesi ve bu programın gençlerin flört şiddeti kabul düzeylerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmaya katılacak olan genç yetişkinleri belirlemek için İstanbul’da bir Vakıf Üniversitesinde duyuru afişleri paylaşılmıştır. Çalışma grubunu afişlerde yer alan bilgiler aracılığıyla araştırmacıya ulaşan ve programa katılması uygun görülen, 12 deney ve 12 kontrol grubu olmak üzere toplamda 24 üniversite öğrencisi genç yetişkin oluşturmaktadır. Çalışmanın deney grubunda yer alan bireylere sekiz oturumdan oluşan Genç Yetişkinlerin Flört İlişkilerinde Şiddeti Önlemeye Yönelik Geliştirilen Psikoeğitim Programı uygulanmıştır. Çalışmanın kontrol grubunda yer alan bireylere ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Programın etkililiğini ölçmek amacıyla veri toplama aracı olarak Flörtte Şiddete Yönelik Tutum Ölçekleri uygulanmıştır. Bu çalışmada flört ilişkilerinde şiddeti önlemeye yönelik programın genç yetişkinlerin flört şiddeti kabul düzeylerine etkisinin değerlendirilmesi amaçlandığından 2x3’lük (deney ve kontrol grupları / ön-test, son-test, izleme testi) deneysel desen kullanılmıştır.
Çalışmanın deney ve kontrol gruplarına uygulanan ön-test, son-test ve izleme testi ölçümlerinden elde edilen verilere tek faktör üzerinde tekrarlanmış ölçümler için iki yönlü ANOVA analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular flört ilişkilerinde şiddeti önlemeye yönelik geliştirilen psikoeğitim programının deney grubunun flört şiddeti kabul düzeylerini azalttığı ve bu etkinin programdan üç hafta sonra da devam ettiğini göstermektedir. Çalışmanın kontrol grubunun ise ön-test, son-test ve izleme testi ölçümlerinin anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Çalışmanın bulgularından hareketle programın genç yetişkinlerin flört şiddeti kabul düzeylerini azaltan etkili bir program olduğu söylenebilir. Elde edilen bulgular ve sonuçlardan yola çıkarak flört ilişkilerinde şiddeti önleme ile ilgili alan yazında yapılan diğer çalışmalar ile tartışılmış ve yapılacak olan çalışmalar için önerilere yer verilmiştir. Dating violence has become an important problem that is common among young adults and has negative effects on the individual and society. There is a need for studies to prevent dating violence, which has become an important problem in our country as well as all over the world, and which deeply affects the individual and society with its negative effects. This study, it is aimed to develop a program that prevents violence in young people's dating relationships and to determine the effect of this program on the acceptance levels of dating violence among young people. Announcement posters were shared at a Foundation University in Istanbul to identify young adults who will participate in the study. The study group consists of 24 university student young adults, 12 of which are experimental and 12 control groups, who reached the researcher through the information on the posters and were demed appropriate to participate in the program. The individuals in the experimental group of the study were administered the Psychoeducation Program Developed for the Prevention of Violence in Dating Relationships of Young Adults, consisting of eight sessions. No intervention was made to the individuals in the control group of the study. To measure the effectiveness of the program, Attitude Scales towards Violence in Dating were applied as a data collection tool. In this study, a 2x3 (experimental and control groups/pre-test, post-test, follow-up test) experimental design was used, since it was aimed to evaluate the effect of the program to prevent violence in dating relationships on the acceptance levels of dating violence among young adults Two-way ANOVA analysis was applied to the data obtained from the pre-test, post-test, and follow-up test measurements applied to the experimental and control groups of the study for repeated measurements on a single factor. The findings show that the psychoeducational program developed to prevent violence in dating relationships reduced the level of acceptance of dating violence in the experimental group and this effect continued three weeks after the program. It was seen that the pre-test, post-test, and follow-up test measurements of the control group of the study did not differ significantly. Based on the findings of the study, it can be said that the program is an effective program that reduces the acceptance levels of dating violence among young adults. Based on the findings of the study, it can be said that the program is an effective program that reduces the acceptance levels of dating violence among young adults.