Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Genel ve Örgütsel Sinizm Düzeylerinin Çeşitli değişkenler Açısından İncelenmesi
Citation
CENGİZ, Tuğbay KILIÇ, Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Genel ve Örgütsel Sinizm Düzeylerinin Çeşitli değişkenler Açısından İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim DalıEğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Abstract
Bu araştırmanın amacı; İstanbul ili Ümraniye ilçesinde görev yapan ortaokul
öğretmenlerinin genel ve örgütsel sinizm düzeylerini belirlemek ve bu düzeyin
cinsiyet, yaş aralığı, eğitim düzeyi, mesleki kıdem, okulda çalışma süresi, mesleğini
sevme durumu ve kadro durumu değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığını
belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim öğretim yılında
İstanbul ili Ümraniye ilçesindeki ortaokullarda görev yapan 366 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri; Wrigtsman (1992) tarafından geliştirilip,
Erdost vd. (2007)’nin Türkçeye uyarladığı genel sinizm ölçeği ve Brandes’in (1998)
geliştirip, Türkçe uyarlaması Erdost vd. (2007) tarafından yapılmış olan örgütsel
sinizm ölçeği ile toplanmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen verilerin analizi
SPSS paket programı aracılığıyla yapılmıştır. Araştırma çerçevesinde incelenen genel
ve örgütsel sinizm düzeylerinin demografik unsurlara göre farklılık gösterip,
göstermediğini ölçmek için ANOVA ve bağımsız örneklemler için t testiyle birlikte
korelasyon analizleri yapılmıştır.
Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre; öğretmenlerin genel sinizm düzeyi
orta düzey olmakla birlikte cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, okulda çalışma süresi, mesleki
kıdem, mesleğini sevme durumları ve kadro durumları gibi değişkenlere göre
farklılaşmamaktadır. Örgütsel sinizm düzeyleri ise düşük düzeyde olmakla beraber
cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, okulda çalışma süresi, mesleğini sevme durumları ve
kadro durumları gibi değişkenler arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken; mesleki
kıdem değişkeni arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmaya katılan öğretmenlerin, genel ve örgütsel sinizm düzeyleri arasında yüksek düzeyde anlamlı bir
ilişki saptanmıştır.
Araştırma sonuçları çerçevesinde; eğitim örgütlerinde yaşanan örgütsel sinizmi
engellemek için okullarda pozitif bir atmosfer yaratılmalı, öğretmenlerin örgütsel
bağlılıklarını ve aidiyet duygusunu geliştiren uygulamalara yer verilmeli, karar alma
sürecine öğretmenler de katılmalı, öğretmenler ve idare arasında iletişim kanalları
daima açık tutulmalı, adalet ve şeffaflığa dayalı bir yönetim anlayışı benimsenmeli,
öğretmenlerin mesleki gelişimini sürdürmeleri adına seminerler planlanmalıdır. The goal of this study is to determine the general and organisational cynicism
levels of secondary school teachers working in Ümraniye, Istanbul and to identify
whether this level is differentiated by variables such as gender, age interval,
educational level, working duration at school, professional seniority, love for the
profession and staff status.
Relational screening model, as one of the quantitative research methods, was
used in the research. The research sample consists of 366 teachers working in
secondary schools in Ümraniye district of Istanbul during 2021-2022 academic year.
The data used in this research is collected according to two measures the General
Cynicism Scale developed by Wrigtsman and the Organizational Cynicism Scale
developed by Brandes. ANOVA and specific statistical tests were used to measure
whether the two variables examined in the research framework varied according to
demographic factors.
The results obtained from the research illustrate a moderate general cynicism
among teachers while it does not significantly differentiate based on the specified
variables. Although the organizational cynicism level was low, significant difference
has been identified related to professional seniority. The other variables show no
significance. Additionally, a highly significant relationship was found between the
general and organizational cynicism levels of the teachers participated in the research
study. In the light of the results, in order to prevent organizational cynicism in
educational organizations, a positive atmosphere should be created in schools,
practices that improve teachers' organizational commitment and sense of belonging
should be included, teachers should participate in the decision-making processes,
communication channels should always be kept open between teachers and
administration, and a management approach based on justice and transparency should
be adopted.