Minimalizm Akımının Ortaya Çıkışı ve Tüketim Kavramı Bağlamında İncelenmesi
Citation
KÜLTÜR, Merve, Minimalizm Akımının Ortaya Çıkışı ve Tüketim Kavramı Bağlamında İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İç Mimarlık Anabilim/ Anasanat Dalı İç Mimarlık Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Abstract
Minimalizm, sanat ve tasarım alanında ortaya çıkmış bir harekettir.
İndirgemecilik olarak tanımlanabilen Minimalizm, resim alanından başlayarak,
birçok sanat alanını etkilemiştir. Mimarlık alanında da yıllar boyunca çeşitli pek çok
eser vermiştir. Mimarlık gibi diğer sanat alanlarında da sadeliği savunan bir hareket
olmuştur. Sanatta bir akım olarak ortaya çıkan Minimalizm günümüzde yeniden
popülerleşerek bir yaşam stili halini almıştır. Günümüz toplumunun bir alışkanlığı
haline gelen aşırı tüketime karşıt bir felsefeye sahip olan Minimalizm, gerçekten
tüketimi azaltmaya yarayan bir hareket midir?
Bu çalışmada Minimalizm hareketi araştırılmış, tarihsel bağlamda sanat
alanları üzerinden incelenmiştir. Minimalizmin ortaya çıkışı süreci irdelenerek,
günümüz toplumundaki yeri araştırılmıştır. Az çoktur felsefesine sahip bir akımın
günümüz toplumunun bir alışkanlığı olan tüketim kavramı üzerinden okunması
yapılmıştır.
Minimalizm’ın ortaya çıkışı, kavramsal olarak tanımı ve sanat alanları
üzerindeki etkisi araştırılarak minimalist düşüncenin özünün kavranabilmesi
amaçlanarak, tüketim toplumundaki yeri araştırılmıştır.
Üç ana bölümden oluşan bu tezin giriş kısmını, amaç, kapsam ve yöntem
bölümü oluşturmaktadır. Birinci bölümde, Minimalizm’ın tanımı yapılarak, akımın özü kavranılmaya çalışılmış, Minimalizm, mimarlık tarihi üzerinden araştırılarak
örneklerle incelenmiştir. İkinci bölümde tüketim kavramı araştırılmıştır. Bu bölümde
tüketim kavramı kuramsal olarak incelenmiş, tüketim kültürü ve toplumu
araştırılmıştır. Bu bölüm kavram olarak tüketimin toplum ve kültür üzerine etkisinin
irdelendiği, günlük yaşam pratiklerindeki yerinin araştırıldığı bölüm olmuştur. Bu
kısımda ayrıca tüketim karşıtığı ile ilgili araştırma yapılmıştır. Üçüncü bölümde,
minimalizm ve tüketim arasındaki ilişki araştırılmıştır. Bir sanat akımı olarak ortaya
çıkan Minimalizm, tüketim kavramı bağlamında incelenmiştir. Çalışmanın sonunda
değerlendirme ve sonuç bölümü yer almaktadır.
Çalışmanın bitiminde, Minimalizm akımı ve minimalist düşüncenin özü
incelenmiştir. Tüketim kavramı, tüketim karşıtlığı ve Minimalizm arasındaki ilişki
araştırılmıştır. Günümüzde sade bir yaşam biçimi olarak benimsenen bu hareketin,
tüketim toplumundaki yeri araştırılmıştır. Yapılan araştırmaların sonucunda, sadeliği
ve azlığı savunup, tüketim karşıtı bir söyleme sahip olmasına rağmen, sanatta bir
akım olarak başlayan Minimalizm hareketinin, tüketim kültürünün bir parçası haline
gelerek, daha fazla tüketime teşvik eden bir araç olduğu fikri saptanmıştır. Minimalism is a movement that has emerged in the field of art and design.
Minimalism, which can be defined as reductionism, has influenced many areas of art,
starting from the field of painting. He has also given many works in the field of
architecture over the years. There has also been a movement advocating simplicity in
other areas of art, such as architecture. Minimalism, which emerged as a trend in art,
has become a lifestyle by becoming popular again today. Is Minimalism, which has a
philosophy opposed to excessive consumption that has become a habit of today's
society, really a movement to reduce consumption?
In this study, the Minimalism movement is investigated and examined
through the fields of art in a historical context. The emergence of minimalism has
been examined and its place in today's society has been investigated. It has been done
to read a movement with the philosophy of less is more through the concept of
consumption, which is a habit of today's society.
It is aimed to understand the essence of minimalist thought by investigating
the emergence of minimalism, its conceptual definition and its impact on the fields of
art.
The introductory part of this thesis, which consists of three main sections, is
the purpose, scope and method section. In the first section, by defining Minimalism,
the essence of the movement was tried to be understood, Minimalism was
investigated through the history of architecture and examined with examples. In the
second section, the concept of consumption is investigated. In this section, the concept of consumption is examined theoretically, consumer culture and society are
investigated. This section has been the section where the impact of consumption on
society and culture as a concept is examined and its place in daily life practices is
investigated. In this section, research has also been conducted on anticonsumption.
In the third section, the relationship between minimalism and
consumption is Deciphered. Minimalism, which emerged as an art movement, was
studied in the context of the concept of consumption. At the end of the study, there is
an evaluation and conclusion section.
At the end of the study, the current of Minimalism and the essence of
minimalist thought were studied. The relationship between the concept of
consumption, Deconsumeralism and minimalism has been investigated. The place of
this movement, which is adopted as a simple lifestyle today, in the consumer society
has been investigated. As a result of the research, its simplicity and lack defend
against and consumption despite having a discourse in art, Minimalism started out as
a bit stream, the movement by becoming a part of the consumer culture, the idea that
it is a tool that encourages more consumption has been identified.