Günümüz Türk Şiirinde (1990-2000) İmge Üzerine Bir İnceleme
Künye
ANDI, Ömer Fatih, Günümüz Türk Şiirinde (1990-2000) İmge Üzerine Bir İnceleme, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim EnstitüsüTürk Dili ve Edebiyatı Anabilim DalıTürk Dili ve Edebiyatı Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Sanat eserlerinde ve özellikle edebi bir sanat olan şiirde imge kavramı, metni
alımlayan okurun çağrışım alanını genişleten bir kavramdır. Türk şiirinin modern
döneminde, özellikle 1950’li yıllardan itibaren imge kavramının şiir estetiği
açısından öneminin arttığı görülmektedir. Hem kaleme alınan poetika metinlerinde
hem de ortaya konulan şiirlerde, imge kullanımını önceleyen bir poetik tavrın
giderek yaygınlaştığı dikkat çeker.
Bu çalışmanın hareket noktası, 1990 Kuşağı olarak bilinen ve ilk edebi
eserlerini 1990-2000 arası dönemde ortaya koyan Türk şairlerinin şiirlerinde imgenin
kullanım ve üretim biçimlerini irdelemektir. Bu sayede, 1990 Kuşağı Türk şairinin
kendi şiir estetiğini kurarken kendinden önceki kuşak ve akımlardan imge üretimi ve
kullanımı bağlamında ne şekilde etkilendiği ve ayrıldığı hakkında fikir yürütmek
mümkün olacaktır. Image, in works of art and particularly in poetry, is a concept that expands the
connotation variety of the reader who receives the text. In the modern period of
Turkish poetry, especially after the 1950s, the importance of literary images in
poetics has increased. It strikes attention that the poetic attitude which prioritizes the
use of images are becoming more relevant and more widespread in poetry.
The starting point of this study is to examine the use and production forms of
images in the poems of Turkish poets, whom are known as the 1990 Generation and
who created their first literary works in 1990-2000 period. This study aims to enable
analyzing how the 1990 Generation Turkish poet was influenced from and separated
from practice of previous generations and movements in literary history regarding
image production and use.