Okul Öncesi Dönemde Bireysel Farklılıkları Ele Alan Resimli Öykü Kitaplarının İncelenmesi
Citation
AYHAN, Rabia Nur, Okul Öncesi Dönemde Bireysel Farklılıkları Ele Alan Resimli Öykü Kitaplarının İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı,Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022Abstract
Bu araştırmada, okul öncesi dönemde bireysel farklılıkları ele alan 40 resimli öykü kitabı incelenmiştir. Araştırmaya dahil edilen kitapların; hangi bireysel farklılıkları ele aldıkları ve mesajları verdikleri, bireysel farklılıkları olan çocukların toplumsal kabul durumlarını, kitapların iç (tema-konu, karakterler, mesajlar, yazım ve dil bilgisi) ve dış yapısını (boyut, cilt, kapak tasarımı, renklendirme), kitap yazar ve çizerinin bireysel farklılığı olan karakteri nasıl betimlediğini ortaya çıkarmak hedeflenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacının uzman görüşleri sonucunda oluşturduğu “Okul Öncesi Dönemde Bireysel Farklılıkları Ele Alan Resimli Öykü Kitaplarını İnceleme Formu” kullanılarak derinlemesine analiz edilmiştir. İnceleme formu üç kısımdan oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında ise, bireysel farklılıkları ele alan kitapların %85’inin çeviri kitap olduğu görülmüştür. Araştırmanın iç yapı niteliklerinin sonuçlarına bakıldığında; kitaplarda ele alınan bireysel farklılıkların en çok dış görünüşten (kısalık-uzunluk, büyüklük-küçüklük) kaynaklanan bireysel farklılıklar olduğu, %92,5 ‘inin ana karakterlerden oluştuğu görülmüştür. Kitapların temalarının ise saygı-sosyal kabul, dış görünüşe ve düşüncelere saygı, yetersizliklere saygı ve farklılık olduğu görülmüştür. Araştırmanın dış yapı niteliklerine bakıldığında ise; incelenen kitaplarının büyük bir çoğunluğunun okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özelliklerine uygun olduğu, kelimeler arasında yeterli boşlukların olduğu, kitapların kapaklarının ilgi çekici nitelikte olduğu, kitapların ciltlenme biçimlerine bakıldığında ise çoğunluğunun dikiş tekniği ile yapıldığı sonucuna ulaşılmıştır. In this research, picture story boks that deal with individual differences forty picture story books in the preschool period were examined. Books included in the research; which individual differences they with, what messages they give, social acceptance status of children with individual differences, internal (subject, character, message, spelling and grammar) and external structure of the books (size, binding, cover design, coloring), book outhor and how the artist defines character with individual differences. Document analysiz, one of the qualitative research methods, was used in the research. As a data collection tool in the research, the “Picture Story Books Examining Individual Differences in Preschool Period” form, which was created by the researcher as a result of expert opinions, was analyzed in detail. The review form consists of three parts. When the results of the research are examined, it is seen that the books that deal with individual differences are 85% translated books. Considering the result of the internal structure characteristic of the research; the indivudual differences in the books are mostly the individual differences arising from the outward apperance (short-height, body-smallness), ıt has beenseen that 92.5% of the books consist of the main characters. Themes of the books are respect-social acceptance, appearance and thoughts. It was coucluded that there is respect, respect for inadequacies and difference. Considering the external structure characteristics of the research; It was determined that most of the books examined were suitable fort he developmental characteristics of preschool children, there is enough space between words, the covers of the books are interesting. When the binding styles of the books were examined, it was concluded that most of them were made by sewing technique.