Okul Öncesi Eğitim Temelinde Çocukların Öz Düzenleme Becerileri İle İlgili Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi
Künye
ŞAHİN, Barış, Okul Öncesi Eğitim Temelinde Çocukların Öz Düzenleme Becerileri İle İlgili Türkiye’de Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf ÜniversitesiLisansüstü Eğitim EnstitüsüTemel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitim Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2022.Özet
Bu araştırmada Türkiye’de okul öncesi eğitim temelinde çocukların öz
düzenleme becerilerini konu alan lisansüstü tezlerdeki konu ve yöntem temelli
eğilimlerin tespiti amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde araştırmada, doküman
incelemesi yöntemi tercih edilmiştir. Araştırmanın evrenini YÖK Ulusal Tez
Merkezi veri tabanında dizinlenen öz düzenleme becerilerini konu alan 269
lisansüstü tez oluşturmaktadır. Araştırmada yeterli büyüklükte örnekleme
ulaşabilmek ve belli ölçütleri karşılayan özel durumlar çalışılmak istendiği için ölçüt
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2012-2021 yılları
arasında erişim izni olan, yazım dili olarak Türkçenin seçildiği, kapsam olarak okul
öncesinin temel alındığı 63 lisansüstü tez oluşturmaktadır. Evrende yer alan 206
çalışma, erişim izni olmaması, Türkçeden başka bir dilin seçilmesi ve okul öncesi
eğitim temelinde çocukların öz düzenleme becerilerini ele almaması nedeni ile
araştırmanın dışında tutulmuştur. Seçilen tezler “Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim
Temelinde Çocukların Öz Düzenleme Becerilerini Konu Alan Lisansüstü Tezleri
İnceleme Formu” aracılığı ile değerlendirilmiştir. Hazırlanan form aracılığı ile
toplanan araştırma verileri, içerik analizi yolu ile çözümlenerek betimsel olarak
tablolaştırılmış ve raporlaştırılmıştır. Yapılan analiz sonucunda okul öncesi eğitim
temelinde çocukların öz düzenleme becerilerini konu alan lisansüstü tezlerin
yayımlanan lisansüstü tez açısından eğiliminin yüksek lisans, yöntem açısından nicel
araştırma yaklaşımlarından tarama modelinde, yayınlanma sıklığının son beş yılda
çalışmaların artış gösterdiği, örneklem grubunda okul öncesi dönemdeki çocuklar ve
ebeveynlerin olduğu, örneklem büyüklüğü açısından daha çok 101-200 arası büyüklükteki örneklemlere ulaşılıp tercih edildiği, veri toplama aracı olarak
ölçeklerin tercih edildiği, veri analiz teknikleri açısından ise betimsel istatistiki
tekniklerin daha yoğun olarak kullanıldığı belirlenmiştir. Konu yönelimi açısından
çalışmaların büyük çoğunluğunda öz düzenleme becerilerinin ele alındığı
belirlenmiştir. Ayrıca yapılan araştırma kapsamına giren ve nicel veri toplama
araçlarının veri toplama sürecinde tercih edildiği çalışmaların büyük çoğunluğunda
verilerin normal dağılım gösterme durumu ile alakalı olarak bilgi verme konusunda
sorunların olduğu, araştırma verilerinin geçerliliğine ve güvenirliğine ilişkin
bilgilerin verilmesine dikkat edildiği, fakat bazı çalışmalarda bunun göz ardı edildiği
belirlenmiştir. Nicel veri toplama araçlarının tercih edildiği çalışmaların tamamına
yakınında etki büyüklüğü hesaplamasının yapılmadığı, yani etki büyüklüğü
hesaplama konusunda çalışmalarda önemli bir eksiklik olduğu belirlenmiştir. In this study, it was aimed to determine the subject and method-based trends
in postgraduate theses on children's self-regulation skills on the basis of pre-school
education in Turkey. Within the framework of this purpose, the document analysis
method was preferred in the research. The universe of the research consists of 269
postgraduate theses on self-regulation skills indexed in the database of YÖK
National Thesis Center. Criterion sampling method was used in the research because
it was desired to reach a sufficient sample size and to study special cases that meet
certain criteria. The sample of the research consists of 63 postgraduate theses, which
were granted access between the years 2012-2021, Turkish was chosen as the writing
language, and the scope was based on pre-school. 206 studies in the universe were
excluded from the study due to lack of access permission, choosing a language other
than Turkish, and not addressing children's self-regulation skills on the basis of preschool
education. The selected theses were evaluated through the "Graduate Thesis
Review Form on Children's Self-Regulation Skills Based on Preschool Education in
Turkey". The research data collected through the prepared form were analyzed
through content analysis, tabulated and reported descriptively. As a result of the
analysis, the tendency of the postgraduate theses on the self-regulation skills of
children on the basis of preschool education in terms of published postgraduate
thesis, in the survey model, one of the quantitative research approaches in terms of
method, the frequency of publication of the studies has increased in the last five
years, the sample group includes children in the preschool period and their parents,
In terms of sample size, it has been determined that samples with a size of 101-200 are preferred, scales are preferred as data collection tools, and descriptive statistical
techniques are used more intensively in terms of data analysis techniques. In terms of
subject orientation, it was determined that most of the studies focused on selfregulation
skills. In addition, in the majority of the studies that were included in the
scope of the research and in which quantitative data collection tools were preferred in
the data collection process, there were problems in providing information about the
normal distribution of the data, attention was paid to the validity and reliability of the
research data, but this was ignored in some studies. determined. It was determined
that almost all of the studies in which quantitative data collection tools were
preferred did not calculate the effect size, that is, there was a significant deficiency in
the studies on effect size calculation.