• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Türkiye’ de Lisansüstü Tezlerde Okul Kültürünün İncelenmesi

Thumbnail

View/Open

Tezsiz Yüksek Lisans (1.339Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2022

Author

İşler, Hüseyin

Metadata

Show full item record

Citation

İŞLER, Hüseyin, Türkiye’ de Lisansüstü Tezlerde Okul Kültürünün İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Tezsiz Yüksek Lisans, İstanbul 2022.

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ülkemizde 2000-2021 yılları arasında okul kültürü üzerine yapılan akademik nitelikteki çalışmaları inceleyerek bir araya getirmek ve okul kültüründe yaşanan değişim ve yenilikleri ortaya koymaktır. Çalışmanın veri toplama kaynakları doğrultusunda 2000-2021 yılları arasında yazılmış olan 27’si makale, 28’ i yüksek lisans tezi; 1’i Türk Dil Kurumu internet sitesinden, 7’ si doktora tezi, 4’ ü kitap olmak üzere 67 adet kaynakçadan yararlanılmıştır. Bunların 40 tanesi betimsel analiz yöntemiyle, 27 tanesi de içerik analizi yöntemiyle ele alınan lisansüstü tezlerdir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada okul kültürüne ilişkin ortaya çıkarılan bulgular ve sonuçlar incelendiğinde: Okul kültürünün oluşturulması sürecinde okul yöneticileri öğretmen ve öğrencileri rollerinin neler olduğu, okul kültürünün birden çok amaç, farklı inanç, bilgi ve beklentileri içinde barındırdığı; okul kültürünün milli ve manevi değerlerden beslendiği, okul kültürüne yön veren en önemli etkenin okul müdürü olduğu ve okul kültürünün tüm yeniliklere açık olması gerektiği bulgularına ulaşılmıştır. Bir okulda sağlıklı bir okul kültürünün oluşturulabilmesinin en önemli ve en sağlıklı yolunun okuldaki tüm çalışanların iş birliği yapması sonucunda elde edilmiş olmasıdır. Bir okulda olumsuz faktörlerin olmaması için sağlıklı bir okul kültürüne ihtiyaç vardır. Okul kültürü tüm yeniliklere açık olmalıdır. Okul müdürlerinin sınavla göreve gelme durumlarının, okul kültürünü farklı yönlerden etkilemesi konusunda farklı görüşler ortaya konmuştur.
 
The aim of this study is to examine and bring together the academic studies on school culture between the years 2000-2021 in our country and to reveal the changes and innovations in school culture. In line with the data collection sources of the study, 67 bibliographies, including 27 articles, 28 master's thesis, 1 Turkish Language Institution Resource, 7 doctoral thesis, and 4 books, were used, written between 2000-2021. 40 of them are postgraduate theses that are handled with descriptive analysis method and 27 of them are handled with content analysis method.The document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used in the research. In the research, when the findings and results related to school culture are examined, it is seen that what are the roles of school administrators, teachers and students in the process of creating school culture, school culture contains multiple goals, different beliefs, knowledge and expectations, school culture is fed by national and moral values, school culture is fed by national and moral values. It has been found that the most important factor shaping the culture of the school is the school principal and that the school culture should be open to all innovations. The most important and healthiest way to create a healthy school culture in a school is to be achieved as a result of the cooperation of all employees in the school. A healthy school culture is needed in order to avoid negative factors in a school. School culture should be open to all innovations. Different opinions have been put forward about the impact of school principals' exams on the school culture in different ways.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/4523

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.