Somatik Yakınmaları Olan Doğu Türkistanlı Uluslararası Öğrencilerin Duygusal Deneyimlerinin Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz ile İncelenmesi
Citation
İLTER, Betül & Sevda SARI. "Somatik Yakınmaları Olan Doğu Türkistanlı Uluslararası Öğrencilerin Duygusal Deneyimlerinin Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz ile İncelenmesi". AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 9.3 (2022): 629-655.Abstract
Kültürel ya da coğrafi geçiş sürecindeki insanlar, somatizasyon için daha büyük bir risk altındadır.
Uluslararası öğrenciler de yaşadıkları değişim süreciyle bu geçişten etkilenen gruplar içerisindedir.
Ülkemizde ve yurt dışında yapılan araştırmalar, çoğunlukla bu öğrencilerin psikolojik ve
sosyokültürel uyumlarını incelemeye yönelmiştir. Konuyla ilgili nitel çalışmalar ise oldukça
sınırlıdır. Bu nitel çalışmanın amacı, uluslararası öğrenci statüsü ile ülkemizde eğitim gören 19-25
yaş aralığında somatik yakınmalara sahip Doğu Türkistanlı öğrencilerin duygusal deneyimlerinin
anlaşılmasıdır. Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz (YFA), homojen bir grup içerisinde katılımcıların
öznel deneyimlerini keşfederek bu deneyimleri nasıl anlamlandırdıklarını derinlemesine araştıran
bir yöntemdir. Bu sebeple YFA bu araştırmanın yöntemi olarak seçilmiştir. Yedi öğrenci ile toplam
14 yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, dört ana tema ve bu temalarla
bağlantılı alt temalar ortaya çıkmıştır. Bu temalar; “Olumsuz duyguların yansıması olarak ağrılar’’,
“Farklılık hissi ve hata yapma kaygısı ile içe çekilme’’, “Sorumluluk duygusunun getirdiği yükler’’ ve
“Hedeflere ulaşılamadığında hissedilen baskı ve kendini suçlama’’ olarak adlandırılmıştır. Ortaya
çıkan temalar literatür eşliğinde tartışılmış ve somatik yakınmaların klinik etkileri açısından
değerlendirilmiştir. People in transition, whether cultural or geographic, are at greater risk of somatization. Such
transitions may adversely affect international students while they experience the change process.
Studies conducted in Turkey and other countries have mostly focused on examining international
students’ psychological and sociocultural adaptation process. However, there are only a few
qualitative studies about that subject. The aim of this qualitative study was to understand the
emotional experiences of 19- to 25-year-old international students from East Turkestan with
somatic complaints, which constitutes a minority group in Turkey. Interpretative Phenomenological
Analysis (IPA) is a qualitative research method for exploring the subjective experiences of
participants in a homogeneous group and understanding how the participants make sense of those
experiences. To that aim, we used IPA as our research method. Fourteen semi-structured interviews
with seven students were conducted and analyzed. As a result of our analyses, four superordinate
themes (and three related subordinate themes) have emerged: (1) pain as a reflection of negative
emotions; (2) withdrawal with a sense of difference and anxiety about making mistakes; (3) burdens
from a sense of responsibility; (4) pressure and self-blame when goals are not achieved. The
emergent themes were discussed in the context of scientific literature and clinical implications with
regard to somatic complaints.