• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Meslek Yüksekokulları / Vocational Schools
  • Meslek Yüksekokulu / Vocational School
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Meslek Yüksekokulları / Vocational Schools
  • Meslek Yüksekokulu / Vocational School
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fen Eğitiminde Kaynaştırma Modülünün Öğretmenlik Uygulamasına Yansıması

Thumbnail

View/Open

Ana makale (247.7Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2021

Author

Mertoğlu, Hatice
Akgül, Esra Macaroğlu

Metadata

Show full item record

Citation

MERTOĞLU, Hatice & Esra MACAROĞLU-AKGÜL. "Fen Eğitiminde Kaynaştırma Modülünün Öğretmenlik Uygulamasına Yansıması". Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11.2 (2021): 595-620.

Abstract

Bu çalışmada fen eğitiminde kaynaştırma modülünün öğretmen adaylarının kaynaştırmayla ilgili uygulamalar hakkındaki düşüncelerine ve kaynaştırma tutumlarına etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında 5 farklı okulda uygulamaya gitmekte olan 33 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma başında öğretmen adaylarına “Kaynaştırmaya İlişkin Görüşler Ölçeği” ve kaynaştırma modülü uygulanmıştır. Bireysel öğretim planları, öğretimsel uyarlamalar ve benzeri materyaller içeren kaynaştırma modülünden sonra okullardaki kaynaştırma uygulamaları öğretmen adayları tarafından gözlem ve görüşmelerle değerlendirilmiştir. Böylece fen eğitiminde kaynaştırma modülünün öğretmen adaylarının görüşleri üzerindeki etkileri ölçülmeye çalışılmıştır. Dönem boyu yapılan her değerlendirme ve planlama ile uygulamaya ait veriler öğretmen adayları tarafından ürün dosyaları ile toplanmıştır. Çalışma sonunda öğretmen adaylarına “Kaynaştırmaya İlişkin Görüşler Ölçeği” tekrar uygulanmış, kaynaştırma uygulamaları modülünün etkililiği ve kaynaştırma modülü ile ilgili görüşleri de nicel ve nitel olarak araştırılmıştır.
 
This is an experimental research with pre-test, post-test, no control group design aimed to determine prospective science teachers’ understandings about inclusion in science classes from both individual and school perspectives. Research participants were 33 prospective elementary science teachers in their senior years. All participants attended the same 3 courses; Inclusive Applications Module, Alternative Measurement and Evaluation and Student Teaching Practice in Spring Semester, in 5 different elementary schools. At the beginning, “perceptions on inclusion” scale applied to all participants and all asked to attend Inclusive Application Module. Module included individual educational plans, instructional modifications and appropriate instructional materials for students in inclusive science classes. Based on what they learned in module, research participants were asked to evaluate inclusion practices in schools, via interviews and observations. Therefore, this paper reports “how Inclusive Applications Module informed participants in their student teaching practice as well as reporting its effects on participants’ perceptions and attitudes about inclusive science classes.
 

Source

Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi

Volume

11

Issue

2

URI

https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/511874/fen-egitiminde-kaynastirma-modulunun-ogretmenlik-uygulamasina-yansimasi
https://hdl.handle.net/11352/4540

Collections

  • Meslek Yüksekokulu / Vocational School [25]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar / TR-Dizin Indexed Publications [587]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.