• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Popüler Kültür ve Tasarım İlişkisi Ekseninde “Piyasa” İçin Siyer/ Siyer Konulu Romanlar

Thumbnail

View/Open

Ana makale (1.050Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

Poyraz, Esra Fahriye

Metadata

Show full item record

Citation

POYRAZ, Esra Fahriye. "Popüler Kültür ve Tasarım İlişkisi Ekseninde “Piyasa” İçin Siyer/ Siyer Konulu Romanlar." FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 21 (2023): 107-128.

Abstract

Popüler kültüre eklemleyerek ele aldığımız Hz. Peygamber’in hayatını konu edinen romanlarda tasarımı oluşturan görsel ve yazınsal öğeler, kitabı bir tüketim nesnesi haline getirirken aynı zamanda siyeri de kitle kültürü içinde metalaştırmaktadır. İlahiyattan iktisada ev hanımlığından akademisyenliğe ve hatta popüler roman yazarlarına kadar oldukça geniş yelpazedeki farklı sınıf ve mesleklere mensup siyer konulu roman yazarlarının tasarımı, bir propaganda malzemesi haline getirdiği görülmüştür. Ayrıca kadın yazını içerisinde ele aldığımız hanım sahabe romanlarında, cinsiyete dayalı tasarım unsurlarının kullanılarak siyerin kadın okuyucular nezdinde tüketim unsuru haline getirildiğini müşahede etmekteyiz. Tarihi romanlardan biyografik romanlara, kadın romancıların elinde yeniden tüketilen/üretilen hanım sahabe romanlarına kadar siyer konulu romanlar, tasarım ve tipografi unsurları itibariyle siyeri, ısmarlama tüketim kalıbı içinde ticarileştirerek popüler kültür kodlarını yansıtan ortak bir görüntü vermektedirler.
 
By adding it to popular culture, The Prophet and literary elements that make up the design in the novels about the life of the Prophet make the book an object of consumption, while at the same time commodifying the sirah within the mass culture. It has been seen that writer of sirah-themed novels belonging to a wide range of different classes and professions, from theology to economics, from housewives to academics and even popular novelists, have turned the design into propaganda material. In addition, we observe that in the female companion novels that we deal with in women’s literature, the sirah is made into a consumption element by female readers by using gender-based design elements. From historical novels to biographical novels, to the sahabe women novels that are re-consumed/produced by female novelists, sirah novels give a common image reflecting popular culture codes by commercializing sirah in terms of design and typographical elements in a bespoke consumption pattern.
 

Source

FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi

Issue

21

URI

https://dergi.fsm.edu.tr/index.php/ia/article/view/1121
https://hdl.handle.net/11352/4575

Collections

  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi [539]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.