Popüler Kültür ve Tasarım İlişkisi Ekseninde “Piyasa” İçin Siyer/ Siyer Konulu Romanlar
Citation
POYRAZ, Esra Fahriye. "Popüler Kültür ve Tasarım İlişkisi Ekseninde “Piyasa” İçin Siyer/ Siyer Konulu Romanlar." FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 21 (2023): 107-128.Abstract
Popüler kültüre eklemleyerek ele aldığımız Hz. Peygamber’in hayatını konu edinen
romanlarda tasarımı oluşturan görsel ve yazınsal öğeler, kitabı bir tüketim nesnesi haline
getirirken aynı zamanda siyeri de kitle kültürü içinde metalaştırmaktadır. İlahiyattan
iktisada ev hanımlığından akademisyenliğe ve hatta popüler roman yazarlarına kadar oldukça
geniş yelpazedeki farklı sınıf ve mesleklere mensup siyer konulu roman yazarlarının
tasarımı, bir propaganda malzemesi haline getirdiği görülmüştür. Ayrıca kadın yazını
içerisinde ele aldığımız hanım sahabe romanlarında, cinsiyete dayalı tasarım unsurlarının
kullanılarak siyerin kadın okuyucular nezdinde tüketim unsuru haline getirildiğini müşahede
etmekteyiz. Tarihi romanlardan biyografik romanlara, kadın romancıların elinde
yeniden tüketilen/üretilen hanım sahabe romanlarına kadar siyer konulu romanlar, tasarım
ve tipografi unsurları itibariyle siyeri, ısmarlama tüketim kalıbı içinde ticarileştirerek
popüler kültür kodlarını yansıtan ortak bir görüntü vermektedirler. By adding it to popular culture, The Prophet and literary elements that make up the
design in the novels about the life of the Prophet make the book an object of consumption,
while at the same time commodifying the sirah within the mass culture. It has been
seen that writer of sirah-themed novels belonging to a wide range of different classes and
professions, from theology to economics, from housewives to academics and even popular
novelists, have turned the design into propaganda material. In addition, we observe
that in the female companion novels that we deal with in women’s literature, the sirah is
made into a consumption element by female readers by using gender-based design elements.
From historical novels to biographical novels, to the sahabe women novels that are
re-consumed/produced by female novelists, sirah novels give a common image reflecting
popular culture codes by commercializing sirah in terms of design and typographical
elements in a bespoke consumption pattern.