• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Youtube Bumper Video Reklamlarının Tüketici Üzerinde Marka Bilinirliğinin Sağlanması ve Tasarım Önerisi

Thumbnail

View/Open

Yüksek Lisans Tezi (3.211Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

İzlem, Akıncı

Metadata

Show full item record

Citation

AKINCI, İzlem, Youtube Bumper Video Reklamlarının Tüketici Üzerinde Marka Bilinirliğinin Sağlanması ve Tasarım Önerisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Grafik Tasarım Anasanat Dalı Grafik Tasarım Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.

Abstract

Her gün gelişmekte olan teknoloji, medya ve iletişimini markalar için önemli bir hale getirmektedir. Dijital dünyanın hızı ile çoğu markanın ürün veya vermekte olduğu hizmeti tanıtma ve herkese sunabilme olanaklarını çoğaltmaktadır. Bu sebepten ötürü sosyal medya üzerinde bulunan her sektörden markalar ve kullanıcıları büyük rekabete sürüklediği gözlemlenmektedir. Hem tüketici hem de markalar için tercih nedeni olan bu mecra hızlı etkileşim, ücretsiz kullanım ve karşılıklı iletişim imkânı gibi birçok avantajları bünyesinde bulundurmaktadır. Geleneksel reklam mecralarına kıyasla sosyal medya daha fazla talep görmekte ve en popüler reklam aracı olarak öne çıkmaktadır. YouTube günümüzde internetin televizyonu haline gelmektedir. Aynı zamanda sosyal medya mecraları arasında en çok tercih edilen platform olmaktadır. Kullanıcıların kendi kanallarını oluşturup videolarını tüm dünyayla paylaşma fırsatının sağlanması gün geçtikçe kullanıcı sayısının artmasına yol açmaktadır. Markalar ise hedef kitlesine daha hızlı ulaşırken aynı zamanda daha geniş kitlelere hitap etmesine de sebep olmaktadır. Bumper video reklamları, YouTube'un altyapısıyla kullanılan bir reklam formatıdır. Maksimum 6 saniyeyle sınırlı olan bu format içerisinde marka kampanya fikrini tüketiciye anlaşılır bir şekilde verilmektedir. Eşsiz filtreleme seçeneğine sahip bu mecrada istenilen hedef kitleye kolaylıkla ulaşılmaktadır. Doğru fikir, strateji ve tasarım ile bumper reklamların marka bilinirliğine etkisi kuvvetlidir. Tasarım ağırlıklı bir anlatıma sahip olan tezin ilk bölümünde marka kavramı ve tüketici ilişkisi anlatılmaktadır. Süreci en başından incelemek adına kavramların netleşmesi oldukça önemlidir. Ardından ikinci bölümde reklam mecraları açıklanmaktadır. Geleneksel ve internet reklamları arasındaki fark açık bir şekilde ifade edildikten sonra ise sosyal medya terimi açıklanmaktadır. Reklamcılıkta en aktif kullanılan platformlar ve tasarım alanlarından bahsedip ana konu olan YouTube mecrası detayları ile işlenmektedir. Ana konu olan YouTube’un reklam seçeneklerine dikkat çekilerek bumper video reklamlarının öncelikli kullanılmasının nedenleri açıklanmaktadır. Son olarak tezin savunulan konusu olan bumper reklamlar için bir tasarım örneği sunularak getirileri anlatılmaktadır.
 
Every day, developing technology makes media and communication more important for brands. With the speed of the digital world, the opportunities for most brands to promote their products or services and offer them to everyone are increasing. For this reason, it is observed that this causes brands and people from every sector on social media into great competition. This medium, which is preferred by both consumers and brands, offers many advantages such as fast interaction, free use, and mutual communication. Compared to traditional advertising channels, social media is in more demand and stands out as the most popular advertising tool. YouTube is becoming the internet's television today and is also the most preferred among social media channels. Providing the opportunity for users to create their own channels and share their videos with the whole world leads to an increase in the number of users daily. While brands can reach their target audience faster, they also appeal to wider audiences. Bumper video ads are an ad format used with YouTube's infrastructure. In this format, which is limited to a maximum of 6 seconds, the idea of the brand campaign should be conveyed to consumers in a clear and understandable way. In this channel, which has a unique filtering option, the desired target audience can be easily reached. With the right idea, strategy, and design, bumper ads have a strong effect on brand awareness. The first part of the thesis, which has a design-oriented narrative, explains the concept of the brand and the consumer relationship. It is crucial to clarify the concepts in order to examine the process from the very beginning. The second part then explains advertising channels. After clearly distinguishing between traditional and digital advertising, social media is elaborated upon. The most actively used platforms and design areas in advertising are discussed with details of YouTube, the main subject of the thesis. By drawing attention to the main topic, YouTube, ad spaces, the reasons for the priority use of bumper video ads are explained. Finally, a design example for bumper ads, which is the defended subject of the thesis, is presented, along with its benefits.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/4786

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.