Logo Tasarımları Üzerinden Kent Kimliği Göstergelerinin İncelenmesi
Künye
ÖZEL, Emine Betül, Logo Tasarımları Üzerinden Kent Kimliği Göstergelerinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Grafik Tasarım Anasanat Dalı Grafik Tasarım Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
Küreselleşmenin hızla arttığı 20. yüzyılda, kent nüfuslarında değişimler ve
buna bağlı olarak kentlerin bilinirliğinde büyük bir artış yaşanmıştır. Bu artışı kendi
avantajına çevirenler ise kuşkusuz kent tanıtım sürecini başarılı ve etkin bir şekilde
yürüten belediyeler olmuştur. Kent kimliğini temsil eden logolar, içerdikleri simgesel
anlamlar aracılığıyla kentte yaşayanlarla ve dünyayla görsel bir iletişim kurmaktadır.
Bu bağlamda logolar hem kentlilerin hem de kent dışında yaşayanların sıklıkla
karşılaştığı kentin görsel kimliğinin en önemli unsurudur. Dolayısıyla bir kentin kent
markalaşmasındaki başarısı öncelikli olarak kente ve kent sakinlerine fayda
sağlayacaktır.
Bu çalışmada logo tasarımları üzerinden kent kimliği göstergeleri incelenerek
araştırılmıştır. Kent logolarının tasarımsal nitelikleri, seçilen örnek logolar bağlamında
niteliksel yöntem kullanılarak içerik çözümlemesi ile karşılaştırmalı olarak
değerlendirilmiştir. Kent logolarının göstergesel analizleri yapılarak kent kimliği
oluşturmadaki önemine dikkat çekilmiştir. Logo, görsel kimlik, kent kültürü ve
markalaşma kavramları merkeze alınarak Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin mevcut
ve eski logolarının sembolleri karşılaştırılmış, başarılı bir markalaşma süreci geçiren
Gaziantep örneğinin özgünlük tartışmaları incelenmiştir. Ayrıca son dönemde
markalaşma sürecinde önemli adımlar atan Amman Büyükşehir Belediyesi’nin
markalaşma ve logo çalışmaları değerlendirilmiştir.
“Logo Tasarımları Üzerinden Kent Kimliği Göstergelerinin İncelenmesi”
başlıklı tez çalışması kapsamında gerçekleştirilen inceleme sonuçlarının; kent logosu
tasarımı literatürüne katkı sağlayarak grafik tasarımcılar ve mimarlar için bir rehber
niteliği taşıyacağı öngörülmektedir. In the 20th century, with the rapid increase in globalization, there have been
changes in city populations and consequently a great increase in the awareness of
cities. Those who have turned this increase to their advantage have undoubtedly been
the municipalities that have successfully and effectively carried out the city promotion
process. Logos, which represent the city identity, establish a visual communication
with the inhabitants of the city and the world through the symbolic meanings they
contain. In this context, logos are the most important element of the city’s visual
identity that both city dwellers and those living outside the city frequently encounter.
Therefore, a city’s success in urban branding will primarily benefit the city and its
residents.
In this study, urban identity indicators were investigated through logo designs.
The design qualities of city logos were evaluated comparatively with content analysis
using qualitative method in the context of selected sample logos. The importance of
city logos in creating a city identity was emphasized by analyzing their indicators. By
focusing on the concepts of logo, visual identity, urban culture and branding, the
symbols of the current and old logos of Ankara Metropolitan Municipality are
compared, and the originality debates of Gaziantep, which has undergone a successful
branding process, are examined. In addition, the branding and logo studies of Amman
Metropolitan Municipality, which has recently taken important steps in the branding
process, are evaluated.
It is foreseen that the results of the examination carried out within the scope of
the thesis study titled “Investigation of City Identity Indicators through Logo Designs”
will contribute to the literature on city logo design and will serve as a guide for graphic
designers and architects.