Okul Öncesi Dönemdeki Özel Gereksinimli Çocukların Okula Uyum Durumlarının İncelenmesi
Citation
DÜZEL, Senem Akıncı, Okul Öncesi Dönemdeki Özel Gereksinimli Çocukların Okula Uyum Durumlarının İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Yüksek Lisans Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Abstract
Araştırmanın amacı okul öncesi dönemde eğitim alan özel gereksinimli çocukların
okula uyum durumlarını incelemektir. Bu amaçla sınıfında özel gereksinimli çocuk
bulunan öğretmenlerden çocukların okula uyumlarını değerlendirmeleri için karma
yöntem desenlerinden olan eş zamanlı desen kullanılmıştır. Çalışma, İstanbul ilinde
Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi bağımsız anaokullarında, özel eğitim
anaokullarında ve Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı okullar/sınıflarda yürütülmüştür.
Araştırma sonucunda ölçekten alınan verilerin okula uyum puan ortalamalarına
bakıldığında kız çocukların puan ortalamaları erkek çocukların puan ortalamalarından,
kaynaştırma sınıflarının puan ortalamaları özel eğitim sınıflarında eğitim gören
çocukların puan ortalamalarından ve Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul öncesi
eğitim kurumlarında eğitim gören çocukların puan ortalamaları özel eğitim
anaokullarına devam eden çocukların puan ortalamalarından anlamlı farklılık
göstermiştir. Ayrıca, zihinsel, bedensel ve dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların
puan ortalamaları Otizm Spektrum Bozukluğu bulunan çocukların okula uyum puan
ortalamalarına göre anlamlı olarak farklılık göstermiştir. Öğretmenlerle yapılan
görüşmelerde bireysel faktörler, aileler ve öğretmenlerin özel gereksinimli çocukların
okula uyum sağlamasında belirleyici oldukları vurgulanarak karşılaşılan sınıf içi
sorunlara yönelik önerilerde bulunulmuştur. Bu araştırmada, özel gereksinimli
çocukların okula uyum sağlamada farklı nedenlerden kaynaklı sorunlar yaşadığı
sonucu elde edilmiş, karşılaşılan bu sorunlara yönelik aile, öğretmen ve okulların
işbirliği yapmasının önemi ortaya çıkmıştır. The aim of the study is to examine pre-school children with special needs and how
with they adapt to the an educational setting. For this purpose, the simultaneous design,
which is one of the mixed method designs, was used to evaluate the school adjustment
of the teachers who have children with special needs in their class. The study was
carried out in official independent kindergartens, special education kindergartens and
schools/classes affiliated to the Ministry of National Education in the province of
Istanbul. As a result of the research, when the mean score of school adjustment of the
data obtained from the scale is examined, the mean score of girls is compared to the
mean score of boys, the mean score of inclusive classes is compared to the mean score
of children educated in special education needs classes, and the mean score of children
educated in pre-school education institutions affiliated to the Ministry of National
Education is found in special education kindergartens, showed a significant difference
from the mean scores of the children who continued their education. In addition, the
mean scores of children with mental, physical, language and speech disorders differed
significantly compared to the mean scores of school adjustment of children with
Autism Spectrum Disorder. In the interviews with the teachers, it was emphasised that
individual factors, families and teachers were determinants in the adaptation of
children with special needs to school, and suggestions were made regarding the
classroom problems that were encountered. In conclusion, the research showed that
there were various factors that impacted children with special needs and their ability
to adapt into a school setting. The importance of cooperation between families,
teachers and schools for these problems had also emerged.