Öncesi ve Sonrasıyla Milli Mimari Semineri: Sedad Hakkı’nın Öğrencileri
Künye
DURNA, Kübra, Öncesi ve Sonrasıyla Milli Mimari Semineri: Sedad Hakkı’nın Öğrencileri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı Mimarlık Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Özet
Bu tez çalışması kapsamında Türk mimarlık tarihinde, Milli Mimari
düşüncesinin oluşumunu etkileyen ulusal faktörler irdelenmiştir. Amacım semineri
oluşturan şartlarını ve sonuçlarını seminere katılmış olduğu kesin olarak tespit edilen
mimarların çalışmaları üzerinden incelemektir. Geç Osmanlı döneminde başlayan
batılılaşmanın milliyetçi düşünceyi tetiklemesi, bu düşüncenin Türk aydınları arasında
yayılması ve Türk sanatının araştırmaları, edebiyat, resim ve tarih gibi alanlardaki
etkinlikleriyle beraber ele alınmıştır. Milli Mimari kavramının ortaya çıkışına etki
eden toplumsal ve ideolojik faktörler ile Türk Sanatı kavramsallaştırması ve Milli
Mimari yaklaşımları; Arkitekt (Mimar), Mimarlık vb. dergilerin arşivlerinin taranması
ile elde edilen veriler üzerinden değerlendirilmiştir.
Türk sanatı kavramının geliştiği süreç boyunca mimarlıkta milliyetçilik
yaklaşımlarının etkisinde oluşan ilk deneme olarak (Birinci) Milli Mimarlık dönemi
ve bu süreçte tasarlanan yapılar Mimar Kemalettin ve Mimar Vedat Tek beyler
özelinde ele alınmıştır. (Birinci) Milli Mimarlık döneminin ardından değişen düşünce
yapısı ve yaklaşımların getirisiyle bu sürecin sonlanması, eleştirel yaklaşımlar ve yeni
arayışlarla birlikte ortaya koyulmuştur.
Türk mimarlık tarihinde oldukça etkili bir isim olarak Sedad Hakkı Eldem’in
mimarlık düşüncesinin oluşumu, geleneksel Türk evi üzerine olan bireysel ve kolektif
araştırmalarla ele alınmıştır. Eldem’in uzun yıllar sürdürdüğü Millli Mimari
araştırmalarına rağmen, mimarlık pratiğinde farklı üsluplarda tasarımlar ortaya
koyduğu sabit bir bakış sürdürmediği görülmüştür. Tüm araştırmalarının sonucunda
vi
özellikle 60’lardan sonra kararlaştırmış olduğu bir mimari dil oluşturduğuna
değinilmiştir. Eldem’in çalışmaları Türk evi plan tipleri ile karşılaştırılarak hangi
unsurların yapılarında öne çıktığı üzerine bir tablo çıkarılmış, bu tablodan elde edilen
verilere göre öğrencilerinin çalışmalarını değerlendiren ayrı bir tablo çalışılmıştır.
Milli Mimari Seminerinin, Türk mimarlık tarihindeki yönlendirici etkisi
seminerde çalışmalarda bulunan öğrencilerin devam eden süreçte yarışmalara
gönderdikleri projeler ve uygulamaları üzerinden değerlendirilmiştir. Arşivin büyük
bir kısmı 1948’de çıkan yangında yok olduğu için yalnızca Sedad Hakkı Eldem’in
kişisel arşivinde Uğur Tanyeli tarafından tespit edilen öğrenci isimleri üzerinden
araştırma yürütülmüştür. Bu araştırma kapsamında aktif olarak mimarlık pratiği içinde
yer alan üç etkili ismin öne çıktığı görülmüştür. Emin Necip Uzman, Harbi Hotan ve
Haluk Baysal odağında tamamlanan çalışma neticesinde mahalli değerlere dikkatle
yaklaşan tasarım tercihlerinin yanı sıra modern üslubu istikrarla sürdürdükleri dikkat
çekmiştir. Within this thesis the national factors has been examined which was affecting
the national architecture thought in Turkish architectural history. The triggering of the
nationalist thought by the westernization that started in the late Ottoman period, the
spread of this thought among the Turkish intellectuals, and the researches of Turkish
art, literature, painting and history are discussed together with their activities. The
ideological and social factors which has affected the emergence of national
architecture concept with the Turkish art conceptualization and national architectural
approach are examined over the datas from Arkitekt and Mimarlık magazines.
During the process of the development of the concept of Turkish art, the First
National Architecture period as the first experiment formed under the influence of
nationalist approaches in architecture and the structures designed in this process were
handled specifically by Architect Kemalettin and Architect Vedat Tek. The ending of
this process after the First National Architecture period with the change of the frame
of mind and the approach, has been revealed with critical thoughts and new searching.
The formation of Sedad Hakkı Eldem's architectural thought is discussed, who
is one of the most influencing name of the Turkish architectural history, with the
personal and collectively researching on the traditional Turkish house. It is seen that
even that Eldem has been working on national architecture for a long years, he was not
stuck on fixed point of view and presented different style designs. After all his
researches, he maintained one architectural language which he decided after 60's. By
comparing Eldem's works with the Turkish house plan types, a table was prepared on
which elements stood out in their structures, and a separate table was studied that
evaluated the works of his students according to the data obtained from this table.
The guiding effect of the National Architectural Seminar on the history of
Turkish architecture was evaluated through the projects and applications of the
students who worked at the seminar, which they sent to the competitions in the ongoing
process. Since a large part of the archive was destroyed in the fire in 1948, research
was conducted only on the student names identified by Uğur Tanyeli in the personal
archive of Sedad Hakkı Eldem. Within the scope of this research, three influential
figures who are actively involved in architectural practice come to the fore. As a result
of the work completed with the focus of Emin Necip Uzman, Harbi Hotan and Haluk
Baysal, it was noted that they consistently maintained the modern style, as well as their
design preferences that approached local values carefully.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11352/4816Koleksiyonlar
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Ulusal Kimliğin İnşası Sürecinde Çocuk Edebiyatı Faaliyetleri (1923-1940)
Ahi, Sümeyye Sevim (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2020)Ulusçuluk akımının yükselişe geçmesi ve ulus-devletlerin neredeyse tüm dünyanın siyasî arenasında hakimiyet kurmaya başlayan sistemler olmasıyla, bu yeni düzene dahil olacak kitlelerin de yeni bir kimlik etrafında yeniden ... -
Millet ve Milliyetçilik Kavramları Etrafında Mehmet Akif'in Eseri ve Arnavut Aydınlarının Yorumları
Kjahja, Shukrije (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2020)Mehmet Âkif Ersoy, Osmanlı kültürünü bilhassa İslâmiyet’i esas alan bir milliyetçilik anlayışına sahiptir. Bu anlayışta ırkçılık söz konusu olmamasına rağmen yine de Türklüğün tarihi misyonuna vurgu yaparak, İslâm’la ... -
Otobiyografik Anlatılarda Bağıntısal Benlik: Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Hatıraları
Kara, Halim (FSM Vakıf Üniversitesi, 2013-04)Bu makale, bağıntısal bireysellik tasavvuru çerçevesi içinde Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun otobiyografik metinlerini incelemektedir. Yazı, bireysel kimliğini bağıntısal olarak tasavvur eden Yakup Kadri’nin ürettiği ...