• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yoganın Okul Öncesi Eğitimine Devam Eden 60-69 Aylık Çocukların Öz Düzenleme Becerilerine Etkisi

Thumbnail

View/Open

Yüksek Lisans Tezi (2.813Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

Seven, Vera

Metadata

Show full item record

Citation

SEVEN, Vera, Yoganın Okul Öncesi Eğitimine Devam Eden 60-69 Aylık Çocukların Öz Düzenleme Becerilerine Etkisi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.

Abstract

Araştırmada 60-69 aylık okul öncesi eğitime devam eden çocuklarda yoga eğitim programının çocukların öz düzenleme becerileri üzerindeki etkisine bakılmıştır. Çalışma, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desenli nicel bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcıları, 5 yaş sınıflarında eğitim gören 13 erkek ve 23 kız olmak üzere toplam 36 çocuktan oluşmaktadır. Katılımcıların seçimi, uygun örnekleme yöntemi kullanılarak yapılmıştır. Araştırmaya katılan çocukların katılım izinlerini alabilmek için “Bilgilendirilmiş Onam Formu” çocukların ailelerine sunulmuş ve sonrasında çocukların tanınmasını kolaylaştıran “Kişisel Bilgi Formu” ebeveynlere gönderilmiştir. Araştırma sürecinde uygulanan bir diğer veri toplama aracı ise İvrendi ve Erol (2018) tarafından geliştirilen “4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz Düzenleme Becerileri Ölçeği (Öğretmen Formu)”’dir. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı 0,94 ve test-retest güvenirlik katsayısı 0,81 değerlerindedir. Tüm ölçeğe ait Cronbach Alpha değeri ise 0,96’dır. Araştırmadaki veriler, istatistik programı kullanılarak analiz edilmiş, verilerin sayısal dağılımları incelenmiş ve frekans analizi yapılmıştır. Ön test-son test verilerinin karşılaştırılmasında t-testi kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda deney grubunun ön test ve son test puan ortalamaları arasında öz düzenleme engelleyici kontrol, dikkat ve çalışma belleği alt boyutlarında anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara dayanarak, çocukların öz düzenleme becerilerinin gelişiminde yoganın olumlu bir etkisi olduğuna dair sonuçlar elde edilmiştir ve yoganın alternatif bir yöntem olarak eğitim programlarına entegre edilebileceği hususunda öneriler sunulmuştur. Çocukların farklı gelişim alanları üzerinde yoganın etkisini ölçmeyi amaçlayan araştırmaların yapılması gerektiği vurgulanmıştır. Ayrıca yoga, bireylerin yaş ve fiziksel özelliklerine göre uyarlanan bir yöntem olduğu için çeşitli yoga eğitim programlarının geliştirilmesi ve yeni çalışmalarda bu programların uygulanması önerilmiştir.
 
In the study, the impact of a yoga education program on self-regulation skills of children attending preschool education aged 60-69 months was investigated. The study employed a pre-test post-test control group quasi-experimental pattern. The participants of the research consisted of a total of 36 children, 13 boys and 23 girls, who were receiving education in 5-year-old classes. Participant selection was carried out using a suitable sampling method. To obtain participation consent from the children, an 'Informed Consent Form' was presented to the families of the children, followed by a 'Personal Information Form' to facilitate the recognition of the children. Another data collection tool applied during the research process was the 'Self-Regulation Skills Scale for 4-6 Year-Old Children (Teacher Form)' developed by İvrendi and Erol (2018). The scale's internal consistency coefficient was 0.94, and the test-retest reliability coefficient was 0.81. The Cronbach's Alpha value for the entire scale was 0.96. The data in the study were analyzed using a statistical program. Numerical distributions of the data were examined, and frequency analysis was conducted. A t-test was employed to compare pre-test and post-test data. The analysis of the data revealed a significant difference between the pre-test and post-test mean scores of the experimental group in the sub-dimensions of self-regulation inhibitory control, attention, and working memory. Based on the findings obtained in the study, it has been concluded that yoga has a positive impact on the development of children's self-regulation skills, and recommendations have been made for the integration of yoga as an alternative method into educational programs. It has been emphasized that further research is needed to measure the effects of yoga on various domains of children's development. Additionally, since yoga is a method adaptable to individuals' age and physical characteristics, the development of diverse yoga education programs and their implementation in future studies has been suggested.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/4847

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.