Okul Müdürlerinin Hizmetkâr Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Öz Yeterliklerine İlişkin Bir Karma Yöntem Çalışması
Citation
KARATAŞ, Ersel, Okul Müdürlerinin Hizmetkâr Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Öz Yeterliklerine İlişkin Bir Karma Yöntem Çalışması, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Abstract
Araştırmanın amacı “Okul müdürlerinin hizmetkâr liderlik davranışları ile
öğretmenlerin öz yeterlikleri arasındaki ilişki düzeyini ve okul müdürlerinin
hizmetkâr liderlik davranışları hakkında öğretmenlerin görüşlerini ortaya çıkarmak”
şeklinde belirlenmiştir. İstanbul ilinin Anadolu Yakası’nda bulunan ilköğretim ve
ortaöğretim okullarında 2021-2022 eğitim-öğretim yılında görev yapan 202
öğretmenin görüşlerine başvurulan bu çalışmada karma araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Veriler analiz edilirken açıklayıcı desen tercih edilmiştir.
Araştırmadaki nicel ve nitel yöntemin çalışma grubu kolay ulaşılabilir örneklemden
belirlenmiştir. Nicel yöntemin veri toplama araçları Yönetici Hizmetkâr Liderlik
Ölçeği ve Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği olarak belirlenmiştir. Nitel yöntem olarak ise
veriler öğretmenlerin kendi okul müdürlerinin hizmetkâr liderlik davranışlarını
değerlendirmeleri amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak
toplanmıştır. Araştırma verilerinin analizi için nicel yöntem olarak korelasyon analiz
yöntemi tercih edilmiş olup nitel yöntemde ise veriler içerik analizine göre
değerlendirilmiştir. Araştırmanın nicel ve nitel bulgularını birlikte
değerlendirdiğimizde öğretmenlere göre okul müdürlerinde mevcut olan hizmetkâr
liderlik davranışları ile kendi öz yeterlikleri arasındaki ilişki anlamlı olmasa da
destekleyicilik ve topluluk oluşturma temalarından hareketle orta düzeyde mevcuttur. The aim of the study was determined as "to reveal the level of relationship
between school principals' servant leadership behaviors and teachers' self-efficacy,
and to reveal teachers' views on school principals' servant leadership behaviors". In
this study, the opinions of 202 teachers working in primary and secondary schools in
the Anatolian Side of Istanbul in the 2021-2022 academic year were consulted, and
the mixed research method was used. While analyzing the data, explanatory design
was preferred. The study group of the quantitative and qualitative method in the
research was determined from the easily accessible sample. Data collection tools of
the quantitative method were determined as Executive Servant Leadership Scale and
Teacher Self-Efficacy Scale. As a qualitative method, data were collected by using a
semi-structured interview form in order for teachers to evaluate the servant
leadership behaviors of their school principals. Correlation analysis method was
preferred as the quantitative method for the analysis of the research data, and the data
were evaluated according to the content analysis in the qualitative method. When we
evaluate the quantitative and qualitative findings of the study together, according to
the teachers, although the relationship between the servant leadership behaviors of
school principals and their own self-efficacy is not significant, it is moderate based
on the themes of support and community building.