• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Mühendislik Fakültesi / Faculty of Engineering
  • Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Fakülteler / Faculties
  • Mühendislik Fakültesi / Faculty of Engineering
  • Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eksenel Yarıklı Girdap Akımı Freninin Elektromanyetik ve Isıl Başarımının İncelenmesi

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (1000.Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess

Date

2024

Author

Uludağ, Şebnem
Andıç, Arif
Göksu, Ömer Faruk
Ergün, Batı Eren
Gülbahçe, Mehmet Onur

Metadata

Show full item record

Citation

ULUDAĞ, Şebnem, Arif ANDIÇ, Ömer Faruk GÖKSU, Batı Eren ERGÜN & Mehmet Onur GÜLBAHÇE. "Eksenel Yarıklı Girdap Akımı Freninin Elektromanyetik ve Isıl Başarımının İncelenmesi." Electrical-Electronics and Biomedical Engineering Conference, ELECO 2024, (2024): 1-5.

Abstract

Bu çalışma, girdap akımı frenlerinde yeni bir disk yapısı geliştirilerek iletken diskin ısıl performansının iyileştirilmesini amaçlamaktadır. Çalışmada, 5A uyarma akımı, 1500 min-1 anma hızı ve 8 kutuplu, çift taraflı alüminyum diskli bir fren sisteminde, eksenel yarıkların geometrik özelliklerinin frenleme momentine etkisi sonlu elemanlar yöntemi (SEY) kullanılarak incelenmiştir. Elektromanyetik olarak en uygun yarık geometrisine sahip disk yapısının ısıl analizleri yapılmıştır. Analiz sonuçları, literatürde yer almayan eksenel yarıklı yeni bir disk yapısının geliştirilmesine olanak sağlamıştır. Tek parçalı ve altı parçalı eksenel yarıklı tasarımlar arasında yaklaşık 10°C’lik bir sıcaklık farkı olduğu gözlemlenmiştir. Geliştirilen disk, orijinal tasarıma göre daha düşük frenleme momentine sahip olsa da ısıl açıdan önemli bir üstünlük sunmaktadır.
 
This study aims to develop a new disk structure for eddy current brakes and improve the thermal performance of the conductive disk. In a braking system with a 5A excitation current, 1500 RPM nominal speed, 8 poles, dual-sided, and aluminium disks, the effect of axial slot geometries on braking torque was analysed using the finite element method (FEM). Thermal analyses of the disk structure with the most optimal electromagnetic slot geometry were also conducted. As a result of the analyses, an axial-slotted disk structure, not previously found in the literature, was developed. A temperature difference of approximately 10°C was observed between the one-piece and six-piece axially slotted designs. Although the designed disk has a lower braking torque compared to the original disk, it offers significant thermal advantages.
 

Source

Electrical-Electronics and Biomedical Engineering Conference, ELECO 2024

URI

https://hdl.handle.net/11352/5190

Collections

  • Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü [67]
  • Scopus İndeksli Yayınlar / Scopus Indexed Publications [630]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.