Aristoteles’in Dostluk, Arkadaşlık ve Kardeşlik Kavramları Arasındaki İlginin ve Ayrımın Etik ve Politik Değeri
Citation
CANLI, Emine. "Aristoteles’in Dostluk, Arkadaşlık ve Kardeşlik Kavramları Arasındaki İlginin ve Ayrımın Etik ve Politik Değeri". Hitit İlahiyat Dergisi, 24.1 (2025): 150-167.Abstract
Bu çalışma, Aristoteles’in dostluk (philia) kavramını kardeşlik (adelphos) ve arkadaşlık (hetairia) ile
karşılaştırarak, literatürde hâkim olan benzerlik vurgusunun aksine, kavramsal farklılıklara odaklanmayı
amaçlamaktadır. Aristoteles’in dostluk kavramı üzerine yapılan yorumlar genellikle iki ana yaklaşım etrafında
şekillenmektedir. Birinci yaklaşım, dostluğun tarihsel sürekliliğini ele alarak onu Homeros’tan Fransız Devrimi’ne
kadar uzanan bir anlatı içinde konumlandırmaktadır. İkinci yaklaşım ise Derrida ve Agamben gibi düşünürlerin
dostluk kavramını etik ve politik sorunlarla ilişkilendirerek yeniden yorumlanmasıdır. Bu çalışma, ilk yaklaşımın
öne çıkan düşünürlerini inceleyecek ve onlardan ayrıştığı noktalar üzerinden yeni bir yorum ileri sürmeyi
deneyecek. Çalışma, Aristoteles’in dostluk kavramını kardeşlik ve arkadaşlık bağlamında ele almakta ve dostluk ilişkilerinin benzerlikten çok farklılıklar üzerine inşa edildiğini göstermeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla
Aristoteles’in Nikomakhos’a Etik, Eudemos’a Etik, Magna Moralia ve Politika eserlerinden hareketle, dostluk,
kardeşlik ve arkadaşlık kavramlarının kuramsal temelleri analiz edilecek ve literatürde göz ardı edildiği düşünülen
hususlar belirginleştirilecek. Dostluğun Aristoteles düşüncesinde nasıl dönüştüğü ve toplumsal birliktelikler
açısından nasıl bir işleve büründüğü takip edilecek. Çalışmanın temel iddialarından ilki, Aristoteles’in dostluk
anlayışının, kardeşlik ve arkadaşlık ilişkileri ile özdeş olmadığıdır. Aristoteles düşüncesinde kardeşlik, doğal ve
biyolojik bir birlikteliğe dayanırken; arkadaşlık, sosyal, kültürel ve ekonomik ortaklıklar temelinde şekillenir.
Dostluk ise bu iki ilişkiden ayrılarak, erdeme dayanan ve ortak iyiyi amaçlayan bir ilişkidir. Bu anlamıyla
Aristoteles’in dostluk kavramı, bireysel ve kamusal alan arasındaki ilişkilerin nasıl düzenlenmesi gerektiğine dair
önemli bir teorik çerçeve sunmaktadır. Çalışmanın ikinci önemli iddiası, Aristoteles’in dostluğu, politik düzenin
ve adaletin bir bileşeni olarak ele almasıdır. Dostluk, yalnızca bireyler arasında kurulan özel bir ilişki değil, aynı
zamanda poliste (şehir devleti) toplumsal birliği ve adaleti sağlayan bir ilkedir. Aristoteles, dostluğu yalnızca
bireylerin iyi yaşamını mümkün kılan bir araç olarak değil, aynı zamanda adil ve erdemli bir yönetimin temel ilkesi
olarak değerlendirir. Özellikle, yurttaşlar arasındaki dostluğun yalnızca benzerler arasında değil, farklı olanları da
kapsayacak şekilde kurulması bunun önemli göstergesidir. Bu bağlamda, Aristoteles düşüncesinde dostluk,
politik birlikteliğin ve toplumsal düzenin sürekliliğini sağlamada merkezi bir rol oynar. Çalışmada üçüncü iddiası
ise Aristoteles okumalarında dostluğun kardeşlik ve arkadaşlık kavramları ya sadece benzerlikleri ya da sadece
farklılıkları üzerinden ele alınmasının onu etik bir kategori olarak sınırlandırdığıdır. Çalışmada kavramlar
arasındaki benzerlikler kadar farklılıklar da ele alınacak ve bu yaklaşımın dostluğun politik kategori olarak
görülmesine olanak sağladığına işaret edilecek. Bu bağlamda Aristotelesçi dostluk anlayışının, hane, hanenin dışı
ve şehir arasındaki ilişkiyi ne açıdan ve nasıl düzenlediği takip edilecektir. Modern toplumlarda dostluk, kişisel ve
kamusal alan arasında keskin bir ayrım yaratılarak değerlendirildiğinden, Aristotelesçi çerçeve bu ayrımın nasıl
aşabileceği ve erdem temelli bir politik birlikteliğin nasıl inşa edilebileceğini gösterecektir. Sonuç olarak, bu
çalışma, Aristoteles’in dostluk kavramının, kardeşlik ve arkadaşlıktan farklılaşarak, bireysel ilişkilerden politik
düzene uzanan bir çerçeve sunduğunu ortaya koymaktadır. Dostluk, Aristotelesçi anlamda yalnızca kişisel bir
tercih değil, politik ve etik bir zorunluluktur. Bize göre dostluk kavramının modern politik düşünceye katkıları
yeniden ele alınmalı ve bireyler arasındaki ilişkilerin ötesinde, toplumsal birlikteliğin temelini oluşturabilecek bir
etik-politik ilke olarak değerlendirilmelidir. Zira geçmişte olduğu kadar günümüzde de doğal-özel-kamusal
(biyolojik-etik-politik) zeminlere bölüştürülen kardeşlik-arkadaşlık-dostluk ilişkisini yeniden düşünmek yeni
imkanlar barındırmaktadır. Çalışmada ortaya koyacağımız üzere söz konusu kavramlar ve ilişkiler arasındaki
benzerlikleri saptamak bizi etik, farklılıkları göz önünde bulundurmak ise politik alana dahil edecektir. Etik ve
politikayı sentezlemeye çalışan politik tahayyüller için bu yaklaşımın bir öneri sunabileceğine düşünüyoruz. By comparing Aristotle’s concept of friendship (philia) with that of brotherhood (adelphos) and comradeship
(hetairia), this study aims to focus on conceptual differences, as opposed to the emphasis on similarity that
dominates the relevant literature. Commentaries on Aristotle's concept of friendship are generally shaped
around two main approaches. The first approach addresses the historical continuity of friendship and situates it
within a narrative stretching from Homer to the French Revolution. The second approach is the reinterpretation
of the concept of friendship by thinkers such as Derrida and Agamben by associating it with ethical and political
problems. This study will analyse the prominent thinkers of the first approach and attempt to put forward a new
interpretation based on the points of divergence from them. The study examines Aristotle’s concept of
friendship in the context of brotherhood and comradeship and aims to show that friendship relations are built
on differences rather than similarities. For this purpose, it will investigate the theoretical foundations of the
concepts of friendship, brotherhood and comradeship based on Aristotle’s Nicomachean Ethics, Eudemian
Ethics, Magna Moralia and Politics, as it aims to clarify the issues that are overlooked in the related literature. It
will also trace the ways in which friendship is transformed in Aristotle’s thought and how it takes on a function
in terms of social associations. One of the main claims of this study is that Aristotle’s understanding of friendship
is not identical with brotherhood and comradeship relations. While brotherhood in Aristotle’s thought is based
on a natural and biological union, comradeship is shaped based on social, cultural and economic partnerships.
Friendship, on the other hand, is a relationship based on virtue and aiming for the common good. In this sense,
Aristotle's concept of friendship provides an important theoretical framework for how the relations between the
individual and the public sphere should be organized. The second important claim of the study is that Aristotle
treats the concept of friendship as a component of political order and justice. According to him, friendship is not
only a private relationship between individuals but also a principle that ensures social unity and justice in the
polis (city-state). Thus, he considers friendship not only as a means of enabling the good life of individuals but
also as the fundamental principle of a just and virtuous government. In particular, it is an important indicator
that the friendship between citizens is established not only among those who are similar but also among those
who are different. In this context, friendship plays a central role in Aristotle's thought in ensuring the continuity
of political unity and social order. The third claim of the study is that in readings of Aristotle, the treatment of
friendship in terms of either similarities or differences between the concepts of brotherhood and comradeship
limits it as an ethical category. This study will discuss the differences as well as the similarities between these
concepts, and it will point out that this approach enables friendship to be regarded as a political category. In
this context, it will trace how and in what ways the Aristotelian understanding of friendship regulates the
relationship between the household, outside of the household and the city. Since friendship in modern societies
is evaluated by creating a sharp distinction between the private and public spheres, the Aristotelian framework
will show how this distinction can be overcome and how a virtue-based political association can be built. In
conclusion, this study reveals that Aristotle's concept of friendship, distinct from brotherhood and comradeship,
offers a framework that extends from individual relations to political order. Friendship, in the Aristotelian sense,
is not only a personal choice but also a political and ethical obligation. This study argues that the contributions
of the concept of friendship to modern political thought should be reconsidered and evaluated as an ethicalpolitical
principle that can form the basis of social coexistence beyond the relations between individuals.
Rethinking the relationship of brotherhood-comradeship-friendship, which is divided into natural-private-public
(biological-ethical-political) grounds today as well as in the past, contains new possibilities. As this study aims
to demonstrate, identifying the similarities between these concepts and relations will bring us into the field of
ethics, while taking into account the differences will bring us into the field of politics. This approach may be able
to provide political imaginations seeking to synthesize ethics and politics.



















