• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Normal Gereksinimli Çocukların Özel Gereksinimli Çocukları Sosyal Kabulleri ile Empatik Eğilim, Psikolojik Sağlamlık, Psikolojik ve Duygusal İyi Oluşları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Thumbnail

View/Open

Yüksek Lisans Tezi (1.962Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2024

Author

Eksik, Elif Ediz

Metadata

Show full item record

Citation

EKSİK, Elif Ediz, Normal Gereksinimli Çocukların Özel Gereksinimli Çocukları Sosyal Kabulleri ile Empatik Eğilim, Psikolojik Sağlamlık, Psikolojik ve Duygusal İyi Oluşları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2024.

Abstract

Bu çalışmanın amacı normal gelişim gösteren çocukların özel gereksinimli çocukları sosyal kabulleri ile empatik eğilim, psikolojik sağlamlık, psikolojik ve duygusal iyi oluşları arasındaki ilişkinin incelemektir. Bu doğrultuda 136 kız, 161 erkek olmak üzere 297 katılımcıdan veri toplanmıştır. Katılımcılardan Demografik Bilgi Formu, Stirling Çocuklar İçin Duygusal ve Psikolojik İyi Oluş Ölçeği, Çocuk ve Genç Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (ÇGPSÖ-28), Çocuk ve Ergenler için Empati Ölçeği, Özel Gereksinimli Çocukların Sosyal Kabulu Ölçeği toplanmıştır. Sosyal Kabul ile Empati, Sosyal ve Duygusal İyi Oluş, Psikolojik Sağlamlık arasındaki ilişkisini belirlemek üzere Çoklu Doğrusal Regresyon modelleri tasarlanmıştır. Analiz sonucunda Empati ve Psikolojik Sağlamlığın Sosyal Kabul, Sosyal Beceriler, Öğrenci Davranışları ve Akran Tutumunun üzerinde etkili olduğu ve çeşitli demografik değişkenlere göre bu sonuçların farklılaştığı görülmüştür. Bulgular ilgili literatür kapsamında yorumlanmıştır.
 
The aim of this study is to examine the relationship between emphaty, social and psychological wellness, psychological resilience and social acceptence in children. In this direction, datas vere collected from a total of 297 participants, 136 women and 161 men. In the study, Child and Youth Resilience Measıre (CYRM-12), Social Acceptence Scale for Children, An Index of Emphaty for Children and Adolescent were used as data collection tools along with the demographic information form. Multiple Linear Regression models were designed to determine the predictors of social acceptence. As a result of the analysis, it was seen that Empathy and Psychological Resilience had an impact on Social Acceptance, Social Skills, Student Behaviors and Peer Attitudes, and these results differed according to various demographic variables. The findings were interpreted within the scope of the relevant literature.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/5526

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.