İngilizce Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğine İlişkin Görüşleri
Künye
ÖZCAN, Ecehan, İngilizce Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğine İlişkin Görüşleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Projesi, İstanbul 2023.Özet
Bu araştırmanın amacı; öğretmen liderliği ve uygulamalarına ilişkin İngilizce öğretmen görüşlerini incelemektir. Öğretmenler meslek hayatları boyunca birçok farklı role sahip olmaktadır. Günümüzde liderlik bu rollerin arasında önemli bir yere sahiptir. Öğretmen liderliğinin eğitim ve öğretimin niteliğinin artırılması ve bunun sonucunda toplumun gelişmesinde önemli bir etken olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle öğretmenlerin liderlik rolüne ilişkin görüş ve düşüncelerinin incelenmesi gerekliliği ortaya çıkmıştır. Alan yazında farklı branşlara sahip olan öğretmenlerin öğretmen liderliğine ilişkin görüşlerinin incelendiği araştırmalar bulunmaktadır. Ancak sadece İngilizce öğretmenlerinin öğretmen liderliğine ilişkin görüşlerinin incelendiği bir araştırma alan yazında bulunmamaktadır. Bu nedenle bu araştırmada İngilizce öğretmenlerinin öğretmen liderliğine ilişkin görüşleri “yaş, cinsiyet, eğitim durumu, mesleki kıdem” değişkenleri göz önünde bulundurularak incelenmektedir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2022- 2023 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinde resmi kurumlarda görev yapan 7 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasıdır. Araştırma verilerinin toplanmasında “İngilizce Öğretmenlerinin Öğretmen Liderliğine Yönelik Görüşlerini Belirlemeye Yönelik Görüşme Formu” kullanılmıştır. Veriler yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre araştırmaya katılan İngilizce öğretmenlerinin çoğu öğretmen liderliğini ‘yol göstericilik’ kavramı ile ilişkilendirmiştir. Araştırma sonucunda lider öğretmenlerin gösterdikleri liderlik özellikleri olarak rol model olma, girişimcilik, anlayışlı olma, vizyon sahibi olma, üretken olma, özgüven, açık fikirli olma şeklinde ortaya çıkmıştır. Katılımcıların çoğu sahip olunan liderlik özelliklerinin gösterilmesinde karşılaşılan en büyük engelin yeniliklere kapalı okul yöneticileri olduğunu ifade etmişlerdir. The purpose of this research is to examine English teacher views on teacher leadership and practices. Teachers have many different roles throughout their professional life. Today, leadership has an important place among these roles. It is thought that teacher leadership is an important factor in increasing the quality of education and training and, as a result, in the development of society. For this reason, the necessity of examining the views and thoughts of teachers about the leadership role has emerged. There are studies in the literature examining the views of teachers from different branches on teacher leadership. However, there is no research in the literature examining only English teachers' views on teacher leadership. Therefore, in this study, the views of English teachers on teacher leadership are examined by considering the variables of "age, gender, education level, professional seniority". The study group of the research consists of 7 English teachers working in public institutions in Istanbul in the 2022-2023 academic year. The research is a case study from qualitative research designs. “Interview Form for Determining the Opinions of English Teachers on Teacher Leadership” was used to collect the research data. Data were collected by semi-structured interview technique. According to the findings obtained as a result of the research, most of the English teachers participating in the research associated teacher leadership with the concept of 'guidance'. As a result of the research, the leadership characteristics shown by the leading teachers emerged as being a role model, entrepreneurship, being understanding, having a vision, being productive, self-confidence, and being open-minded. Most of the participants stated that the biggest obstacle in displaying their leadership characteristics is school administrators who are closed to innovations.



















