İmam Hatip ve Düz Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Disiplin Problemleri Konusundaki Görüşleri
Citation
GÜLER, Ayten, İmam Hatip ve Düz Ortaokullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Disiplin Problemleri Konusundaki Görüşleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi Programı, Yayımlanmamış Dönem Projesi, İstanbul 2023.Abstract
Araştırmanın problem cümlesi “İmam hatip ortaokulu ve düz ortaokulda görev
yapan öğretmenlerin disiplin problemleri konusundaki görüşleri nelerdir?’’ olarak
belirlenmiştir. Bu araştırmada eğitim-öğretim sırasında sınıflarda yaşanan eğitimöğretimi
engelleyen disiplin problemlerinin saptanması amaçlanmıştır.
Bu araştırmanın çalışma grubu İstanbul ilinde 2022-2023 eğitim öğretim
yılında imam hatip ortaokulu ve düz ortaokulda çalışan 10 Erkek 10 Kadın toplam 20
öğretmenden oluşmaktadır. Öğretmenlerden çeşitlilik göstermesi sebebiyle kolayda
örnekleme yöntemi ile çalışma grubu oluşturulmuştur. Araştırmada nitel bir araştırma
yöntemi olan durum deseni kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak 5 kişisel bilgi
sorusu ve 6 görüşme sorusundan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Her iki okul türünde de birbirine yakın sonuçlar ortaya çıkmıştır.
Görüşme formunun uygulanması sonucu elde edilen veriler amaçlara ulaşıldığını
göstermiştir. Verilerin analizi içerik analiziyle yapılmıştır.
Genel olarak araştırma verileri sonuçlarına bakıldığında İmam hatip ve düz
ortaokuldaki öğretmenlerin disiplin problemleri konusundaki görüşlerinde eğitimöğretim
ortamında disiplin problemlerinin, öğretmenin sınıf yönetimi başarısının,
öğretmen ve öğrenci davranışlarının, öğretmenin tecrübesinin ve öğrencilerin derse
karşı tutumlarının önem arz ettiği bulgusuna ulaşılmıştır. İmam hatip ve düz
ortaokulda “Derste Konuşma, Zor Gelmiyor, Konuşmak, Sınıfa Göre Değişir kodları
frekansı en yüksek çıkan ve örtüşen kodlar olmuştur. İmam hatip ve düz ortaokulda
hiç örtüşmeyen sonuçlar ise “Başka Şeylerle İlgilenme, Not Kaygısı, Ders Süresinin
Uzun Olması, Göz Teması Kurma, Sınıf Kurallarını Öğrencilerle Belirleme, Oyun
Oynamak, Şiddet” olarak çıkmıştır. The problem statement of the research was determined as "What are the
opinions of the teachers working at imam hatip secondary school and regular
secondary school on disciplinary problems?" In this study, it is aimed to determine the
discipline problems that prevent education in classrooms during lessons.
The study group of this research consists of 20 teachers including 10 male and
10 female who work at the imam hatip secondary school and the regular secondary
school in Istanbul in the 2022-2023 academic year. Due to the variety of teachers, the
study group was formed with the convenience sampling method. The case design,
which is a qualitative research method, was used in the research. As a data collection
tool, a semi-structured interview form consisting of 5 personal information questions
and 6 interview questions was used. Results appeared to be close to each other at both
types of schools. The data obtained as a result of the application of the interview form
showed that the objectives were achieved. Data analysis was done by content analysis.
In general, when the results of the research data have been checked, it has been
found that the discipline problems in the education environment, the success of the
teacher's classroom management, the behavior of the teacher and the student, the
experience of the teacher and the attitudes of the students towards the lesson have been
important according to the opinions of the teachers at the imam hatip and regular
secondary school on disciplinary problems. The codes of “Speaking in Class, It isnot
Difficult, Speaking, Varies According to Class” have been the codes with the highest
frequency and overlapping at imam hatip and regular secondary schools. The results,
which did not overlap at all at imam hatip and regular secondary schools, have been
“Distraction, Grade Anxiety, Long Lesson Time, Making Eye Contact, Determining
Class Rules with Students, Playing Games and Violence.”



















