• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yatırım Yeri Tahsisi Bağlamında Devlet Yardımları Kararlarının Tarihsel Gelişimi

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (906.4Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2024

Author

Soyer, Emre

Metadata

Show full item record

Citation

SOYER, Emre. "Yatırım Yeri Tahsisi Bağlamında Devlet Yardımları Kararlarının Tarihsel Gelişimi". FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 24 (2024): 377-409.

Abstract

Türkiye’deki teşvik politikası büyük ölçüde Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararlar (YDYHK) aracılığıyla belirlenmektedir. Bu kararlar piyasa şartlarına ve ülke ihtiyaçlarına göre şekillenmektedir. Öte yandan ülkemizdeki devlet yardımları paradigması, uluslararası ilişkiler, siyaset ve ekonomik gelişmelerden bağımsız düşünülemeyecektir. Özellikle Avrupa Birliği ile ilişkilerinin, teşvik politikaları ve mevzuat çalışmaları üzerindeki etkisi yadsınamayacak niteliktedir. Toplumsal faydanın en yüksek düzeye çıkarılması için kullanılan desteklerin adil sonuçlar doğurmasını sağlamak nazik bir konudur. Genel geçer kabullerden ziyade her ülkenin kendine özgü yöntemleri bulmasını gerektirir. Kimi durumda öngörülen destekler verimsiz ve adil olmayan sonuçlar doğurur. Bu halde genelde devlet, özelde ise idare yapacağı iş ve işlemlerle bu destekleri gözden geçirmesi gerekir. Bu doğrultuda aşağıda, teşvik politikalarında yaşanan gelişmeler kronolojik olarak değerlendirilecektir. Yatırım yeri tahsisi uygulamaları bu kapsamda sağlanan devlet yardımlarından biridir. Bu uygulama da zaman içinde değişim ve hatta dönüşümler göstermiştir. Geçmişteki uygulamalarda yatırımlara bedelsiz yatırım yeri tahsisi desteği sağlanırken artık bu yöntem kural olarak terk edilmiş ve avantajlı bedeller ile yatırım yeri tahsisi sürecine geçilmiştir. Böylece kamu malları idarenin uhdesinde kalmaya devam etmekte, yatırımcı ilgili taşınmazı ülke ekonomisine katkısı oranında ve belirlenen sürelerde kullanıp işletebilmektedir. Günümüzde YDYHK kapsamında yatırım yeri tahsisleri 4706 sayılı Kanuna göre gerçekleştirilmekle birlikte, yatırım türüne, sermaye tutarına göre birtakım farklılıklar ortaya çıkmaktadır.
 
Incentive policy in Türkiye is primarily shaped by the Decisions on State Aids for Investments (DSAID), which are designed per market conditions and national needs. However, Türkiye’s state aid framework cannot be viewed in isolation from international relations, politics, and broader economic developments. In particular, the influence of Türkiye’s relationship with the European Union on incentive policies and legislation is undeniable. Ensuring that subsidies maximize social benefits fairly is a delicate matter, requiring each country to develop its own tailored approaches rather than relying on generalized models. In some cases, subsidies may prove inefficient or inequitable. When this happens, both the state and administrative bodies must review and adjust these incentives through appropriate actions and procedures. The evolution of incentive policies will be evaluated chronologically below. Investment location allocation is one of the key state aids provided under this framework. This practice has undergone significant changes and even transformations over time. Previously, investment spaces were often provided free of charge. However, this approach has largely been replaced by a model where investment spaces are allocated at advantageous prices. This shift ensures that public properties remain under state ownership, while investors are granted the right to use and operate these assets in alignment with their contribution to the national economy and within specified timeframes. Today, investment location allocations under DSAID are carried out according to Law No. 4706, with variations depending on the type of investment and capital amount.
 

Source

FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi

Issue

24

URI

https://hdl.handle.net/11352/5145

Collections

  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi [539]
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar / TR-Dizin Indexed Publications [672]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.