• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • FSM Vakıf Üniversitesi Yayınları / Publications of FSM Vakif University
  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Factors Influencing Online Sadaqah Behavior: The Case of Generation-Z

Thumbnail

View/Open

Ana Makale (1.252Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2025

Author

Ergün, Tolga

Metadata

Show full item record

Citation

ERGÜN, Tolga. "Factors Influencing Online Sadaqah Behavior: The Case of Generation-Z". FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 25 (2025): 85-112.

Abstract

Sadaqah is a concrete example of Islamic social finance, which is one of the basic components of the Islamic economic ecosystem. Sadaqah, given in various ways by the rich to the poor, is very important in ensuring socioeconomic justice. Thanks to the applications provided by the advanced technology, online sadaqah can now be done easily and quickly. In this context, the study aimed to identify the factors that influence the online sadaqah-giving behavior of Generation Z individuals (born after 2000) in today’s technological world through internet banking and mobile banking. In addition, the study also examines the mediating (i.e., indirect) role of attitude on online sadaqah-giving behavior. The validity and accuracy of the research model were tested using exploratory and confirmatory factor analysis on 360 Generation-Z individuals. In addition, a path analysis was conducted using structural equation modeling. According to the results of the analysis, social influence and altruism have a positive effect on online sadaqah behavior and the attitude factor mediates this effect. Interestingly, the empathy factor does not affect online sadaqah-giving behavior.
 
Sadaka, İslâm iktisadi ekosistemi içerisindeki temel bileşenler arasında yer alan İslâmi sosyal finansın somut örneklerinden biridir. Toplumda zenginden fakire çeşitli şekillerde verilen sadaka, sosyo-ekonomik adaletin temin edilmesinde oldukça önem arz etmektedir. Geliştirilen teknolojiyle birlikte sunulan uygulamalar vasıtasıyla hem daha kolay hem de kısa zamanda çevrimçi sadaka verilebilmektedir. Bu bağlamda, çalışmada günümüz teknoloji dünyasındaki Z kuşak (2000 yılı sonrası doğan) bireylerin internet bankacılığı ve mobil bankacılık aracılığıyla çevrimiçi sadaka verme davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çalışma, tutum faktörünün çevrimiçi sadaka verme davranışı üzerindeki aracı (yani dolaylı etki) rolünü de araştırmaktadır. Z kuşağında yer alan 360 birey üzerinde açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile araştırma modelinin geçerliliği ve doğruluğu test edilmiştir. Ayrıca yapısal eşitlik modellemesi ile yol analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre sosyal etki ve fedakârlık faktörü çevrimiçi sadaka verme davranışını pozitif yönde etkilemektedir. Bulgulara göre tutum faktörü bu etkiye aracılık etmektedir. İlginç bir şekilde empati faktörü çevrimiçi sadaka verme davranışını etkilememektedir.
 

Source

FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi

Volume

25

URI

https://hdl.handle.net/11352/5322

Collections

  • FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi [539]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.