Kaptan Pengu ve Arkadaşları Çizgi Filminin Okul Öncesi Dönemdeki Yaşam Becerileri Açısından İncelenmesi
Citation
YENİHAN, Serap Kaan, Kaptan Pengu ve Arkadaşları Çizgi Filminin Okul Öncesi Dönemdeki Yaşam Becerileri Açısından İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Abstract
Çocuklar üzerinde önemli bir etkisi bulunan medyanın ve çizgi filmlerin fonksiyonları arasında; öğretmek, eğlendirmek, eğlendirirken eğitmek ve doğruyu göstermek gibi özellikleri sayılabilmektedir. Gelişmenin ve öğrenmenin erken çocukluk döneminde çok hızlı olduğu, çevreden kazanılan deneyimlerin kalıcı nitelikte izler bıraktığı bilinmektedir. Ayrıca bu dönemde çocukların günlük yaşam içinde sorumluluklarının üstesinden gelmelerine yardımcı olan ve toplum içinde yaşamanın bir sonucu olarak bireylere kazandırılması gereken yaşam becerileri de önem kazanmaktadır. Bu becerilerin çizgi filmler yoluyla çocuklara aktarımı araştırmaya konu olmaktadır. Bu nedenle çalışmanın amacı; ‘Kaptan Pengu ve Arkadaşları’ çizgi filminin okul öncesi dönemde yaşam becerileri açısından incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden döküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Sistematik örnekleme yoluyla çalışma grubu oluşturulmuştur. Çalışma grubunda bulunan on bölümdeki veriler araştırmacı tarafından geliştirilen okul öncesi dönem ‘Yaşam Becerileri Kazanım Formu’ kullanılarak toplanmıştır. Bu çalışmanın verilerinin analiz edilmesinde betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Çalışma kapsamında incelenen 17 yaşam becerisi; ‘Kendini Koruma’, ‘Sağlıklı Beslenme Alışkanlığı’, ‘Empati’, ‘Saygı’, ‘Affetme’, ‘Cesaret’, ‘Çatışma Çözme’, ‘Mutluluk ve İyimserlik’, ‘Yardımseverlik’, ‘Sabır’, ‘Liderlik’, ‘Sorumluluk’, ‘Sosyal Problem Çözme’, ‘Motivasyon’, ‘Öfke Kontrolü’, ‘Öz Düzenleme’ ve ‘Karar Verme’ şeklindedir. Bu becerilerin tümünün çizgi filmin incelenen bölümlerinde 316 defa sözel ve davranışsal ifadeler şeklinde yer aldığı belirlenmiştir. Bu beceriler arasında birinci sırada mutluluk ve iyimserlik becerisi %20 oranıyla, ikinci sırada yardımseverlik becerisi %12 oranıyla ve üçüncü sırada ise motivasyon ve öz düzenleme becerileri %9 oranıyla yer almaktadır. Bu bulgular doğrultusunda okul öncesi dönem çocukları için hazırlanacak yapımların içerikleri oluşturulurken farklı yaşam becerilerinin de temele alınmasının gerektiği ve çocukların en çok izlediği programlar arasında olan çizgi filmler yoluyla bu becerilerin onlara kazandırılabileceği düşünülmektedir. The functions of the media and cartoons, which have a significant impact on children, include: teaching, entertaining, educating while entertaining, and showing the truth. It is now known that in early childhood, development and learning are very rapid and the experiences gained from the environment leave permanent traces. In addition, life skills that help children overcome their responsibilities in daily life and which should be acquired by individuals as a result of living in society are also shaped and gained importance in this period. The transfer of these skills to children through cartoons is the subject of this examination. In this context, the aim of this study has been to examine the cartoon Captain Pengu and His Friends in terms of life skills in the preschool period. In the examination, the document analysis method, one of the qualitative research methods, was used. The study group was formed by systematic sampling. The data in the ten sections in the study group were collected using the preschool "Life Skills Acquisition Form" developed by the examiner. Descriptive analysis and content analysis techniques were used in the analysis of the data of this study. The life skills examined within the scope of the study are 17 and these consist of; 'Personal Protection', 'Healthy Eating Behavior, 'Empathy', 'Respect', 'Forgiveness', 'Courage', 'Conflict Resolution', 'Happiness and Optimism', 'Happiness', 'Patience', 'Leadership', 'Responsibility', 'Social Problem Solving', 'Motivation', 'Anger Control', 'Self-Control' and 'Decision Making'. In the examined parts of the cartoon, it was determined that all of these skills were included as verbal and behavioral expressions 316 times. Among these skills, happiness and optimism with 20%, helpfulness skills with 12% and motivation and self-control skills with 9% come, respectively. In line with these findings, it has been thought that different life skills should be taken as a basis while creating the contents of the productions to be prepared for preschool children and that these skills can be gained by children through cartoons, which have a significant place among the programs that they watch the most.



















