Okul Müdürlerinin Kullandıkları Yönetsel Güç Kaynaklarının Okul Öncesi Öğretmenlerin Motivasyonları ile İlişkisinin İncelenmesi
Citation
ŞİMŞEK, Mehmet Resul, Okul Müdürlerinin Kullandıkları Yönetsel Güç Kaynaklarının Okul Öncesi Öğretmenlerin Motivasyonları ile İlişkisinin İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalı Okul Öncesi Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.Abstract
Bu araştırmada, okul yöneticilerinin kullandıkları yönetsel güç kaynaklarının
okul öncesi öğretmenlerin motivasyonu arasındaki ilişki incelenip araştırılmıştır.
Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin analizi için sosyal
bilimler istatistik programı kullanılmıştır. Analizler arasında tanımlayıcı istatistikler,
verilerin normal dağılıma uygun olanları için t-Testi ile ikili karşılaştırmalar, çoklu
karşılaştırmalar için ANOVA ve ilişki testleri için korelasyon testi yer almıştır.
Değişkenlerin etkisini incelemek amacıyla regresyon testleri yapılmıştır.
Araştırma; 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı’nda Diyarbakır ili Çermik,
Ergani, Dicle, Sur, Yenişehir, Bağlar ve Kayapınar ilçelerindeki devlete bağlı
kurumlarda okul öncesi öğretmeni olarak çalışan 314 öğretmen üzerinde yapılmıştır.
Öğretmenlerin çalıştığı kurumlar; bağımsız anaokulu, ana sınıfı, uygulama anaokulu
ve özel eğitim anaokullarını kapsamaktadır. Araştırmada ölçekler dijital ortamda
hazırlanmış ve öğretmenlere dijital ortamlarda ulaştırılmıştır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak üç bölümden oluşan bir ölçek kullanılmıştır. Kişisel bilgiler
bölümü, 24 maddelik İçsel-Dışsal Motivasyon Ölçeği ve 30 maddelik Güç Türleri
Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir: Araştırmaya katılan
öğretmenlerin, içsel motivasyon düzeylerinin, dışsal motivasyon düzeyinden daha
yüksek olduğu, yöneticilerin ödül gücünü, karşılıklı gücü, uzmanlık gücünü, bilgi
gücünü, bağımlılık gücünü ve karizmatik gücü kullanmalarındaki bir artışın,
öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyonlarında da bir artışa neden olduğu; aynı
okuldaki daha kıdemli öğretmenlerin içsel ve dışsal motivasyonlarının, aynı okulda
görev yapan diğer öğretmenlerden daha yüksek olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin, okul yöneticilerinin kullandıkları güç türlerinden bağlılık gücü daha benimsedikleri,
zorlayıcı güce daha mesafeli olduğu,
Ödül gücü, karşılıklı güç, uzmanlık gücü, bilgi gücü, karizmatik güç
boyutunda erkek öğretmenlerin puan ortalamasının kadın öğretmenlere göre anlamlı
olarak yüksek olduğu,
Karşılıklı güç, uzmanlık gücü, bilgi gücü, bağlılık gücü, karizmatik güç ve
ödül gücü boyutunda 6 yıl ve üzeri idari görevde bulunanların puan ortalamasının
idari görevde bulunmayanlardan anlamlı olarak yüksek olduğu saptanmıştır. In this study, the relationship between the administrative power sources used
by school administrators and the motivation of preschool teachers was examined and
researched. Relational descriptive research model was used in the research. Social
sciences statistics program was used for the analysis of the data. Among the analyzes
there are descriptive statistics, t-Test for data suitable for normal distribution and
pairwise comparisons for those with normal distribution, ANOVA for multiple
comparisons, and correlation test for correlation tests. Regression tests were
performed to examine the effect of the variables.
The research was conducted on 314 teachers working as pre-school teachers
in state-affiliated institutions in the provinces of Diyarbakır, Çermik, Ergani, Dicle,
Sur, Yenişehir, Bağlar and Kayapınar in the 2022-2023 academic year. Institutions
where teachers work are ındependent kindergarten, kindergarten, practice
kindergarten and special education kindergarten. In the research, the scales were
prepared in digital environment and delivered to teachers in digital environments. A
three-part scale was used as a data collection tool in the study. Personal Information
section, Intrinsic-External Motivation Scale with 24 items and Power Types Scale
with 30 items were used. The findings of the research can be summarized as follows;
Intrinsic Motivation levels of the teachers participating in the research were
higher than the Extrinsic Motivation level, an increase in the use of managers' reward
power, mutual power, expert power, knowledge power, addictive power and
charismatic power caused an increase in teachers' intrinsic and extrinsic motivation,ıntrinsic motivation levels of the teachers participating in the research
were higher than the extrinsic motivation level, an increase in the use of managers'
reward power, mutual power, expert power, knowledge power, addictive power and
charismatic power caused an increase in teachers' intrinsic and extrinsic motivation.
It has been determined that the internal and external motivations of the more senior
teachers in the same school are higher than the other teachers working in the same
school. Teachers adopt the power of commitment more than the types of power used
by school administrators, they are more distant to coercive power.
Reward power, mutual power, expert power, knowledge power, charismatic
power dimension of male teachers' mean score is significantly higher than female
teachers.
In the dimensions of mutual power, expertise power, knowledge power,
commitment power, charismatic power and reward power, it was determined that the
average score of those who have been in administrative duty for 6 years or more is
significantly higher than those who are not in administrative duty.



















