• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dijitalleşmenin İmkân ve Sınırlılıkları

Thumbnail

View/Open

Yüksek Lisans Tezi (976.3Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

Türkay, Tülin

Metadata

Show full item record

Citation

TÜRKAY, Tülin, Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dijitalleşmenin İmkân ve Sınırlılıkları, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı Yabancılara Türkçe Eğitimi Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2023.

Abstract

Dijitalleşmenin hızla artması ile yaşamımızda yer alan birçok faaliyet dijital ortamlarda yerini almıştır. Dijitalleşme alanında toplumda yaşanan değişim ve dönüşüm eğitim alanında da kendini göstermiştir. Eğitim, toplumun tarım toplumundan dijital toplum haline gelmesi gibi aşamalardan geçmiştir. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin sürekli kendini yenilemesi eğitim alanındaki hızlı değişimi gerekli kılmıştır. Covid-19 küresel salgını ile yüz yüze eğitime bir süre ara verilmiş ve eğitim öğretim faaliyetleri dijital ortamda gerçekleştirilmeye çalışılmıştır. Bu durum yabancılara Türkçe öğretimine dijitalleşmenin imkân ve sınırlılıkları açısından bakmayı gerekli kılmıştır. Yabancılara Türkçenin öğretiminde teknolojinin kullanılması kaçınılmazdır. Öğretimi sürdürebilmek için gerekli olan teknik alt yapı gereksinimleri, kötü amaçlı yazılım ve web sitelerinden korunma, lisanslı ürün kullanımı, internete erişimde kolaylık, öğretmen ve öğrencilerin gereken teknik bilgiye sahip olmaları dersin işlenişinde teknik anlamda olması gereken unsurlar arasında yer almaktadır. Ayrıca kurumlardaki teknik servis sunacak personelin olması da öğretimde teknik destek açısından önemli yer tutmaktadır. Müfredat açısından ise dijital ortamlardaki etkinlik ve dersler müfredata uygun olmalıdır. Öğretmenler ve öğrenciler gereken dijital bilgi ve yeterlilik seviyesine sahip olmalıdır ve bu konuda kendilerini sürekli yenilemelidirler. Eğitimde sürdürülebilirlik amacına yönelik olarak yabancılara Türkçenin öğretiminde dijitalleşmenin imkân ve sınırlılıkları ulaşılan bilgiler çerçevesinde incelenmiştir.
 
With the rapid increase in digitalisation, many activities in our lives have taken place in digital environments. The change and transformation in society in the field of digitalisation has also showed itself in the field of education. Education has gone through stages such as the transformation of society from an agricultural society to a digital society. The continuous self-renewal of information and communication technologies has required rapid change in the field of education. With the Covid 19 global pandemic, face-to-face education was paused for a while and education and training activities were tried to be carried out in digital environment. This situation has made it necessary to look at teaching Turkish to foreigners in terms of the possibilities and limitations of digitalisation. The use of technology in teaching Turkish to foreigners is inevitable. The technical infrastructure requirements necessary to continue teaching, protection from malicious software and websites, use of licensed products, the ease of access to the internet, and the technical knowledge of teachers and students are among the elements that should be technically necessary in the teaching of the course. In addition, the availability of staff to provide technical service in the institutions is also important in terms of technical support in teaching. In terms of curriculum, activities and lessons in digital environments should be in accordance with the curriculum. Teachers and students should have the required level of digital knowledge and competence and should constantly renew themselves in this regard. For the purpose of sustainability in education, digitalisation in teaching Turkish to foreigners has been examined within the framework of the information on possibilities and limitations.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/5548

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.