• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Çocukluk Çağı Travmaları ile Yetişkinlik Çağı Travmalarının Karşılaştırılması ve Yetişkin Psikolojisindeki Yeri

Thumbnail

View/Open

Yüksek Lisans Bitirme Projesi (618.5Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2023

Author

Battal, Zehra

Metadata

Show full item record

Citation

BATTAL, Zehra, Çocukluk Çağı Travmaları ile Yetişkinlik Çağı Travmalarının Karşılaştırılması ve Yetişkin Psikolojisindeki Yeri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı Klinik Psikoloji Programı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Bitirme Projesi, İstanbul 2023.

Abstract

Travma; bireyin doğrudan yaşadığı ya da şahit olduğu, hayat bütünlüğünü tehdit eden veya ölüm riski barındıran örseleyici yaşam olaylarıdır. Bireyler yaşamları boyunca hem çocukluk çağında hem de yetişkinlik çağında bu travmatik deneyimlere maruz kalabilmektedir. Maruz kalınan bu travmalar ileriki dönemlerde psikopatoloji yaşama riskini büyük ölçüde arttırmaktadır. Geleneksel derleme yönteminin kullanıldığı bu çalışmada; çocukluk çağı ve yetişkinlik çağı travmalarının karşılaştırılması ve yetişkin psikolojisindeki yerinin araştırılması temel amaç olarak belirlenmiştir ve bu doğrultuda güncel literatürden kanıtlar sunulmuştur. Çocukluk çağında deneyimlenen travma yaşantıları, dönemin getirdiği savunma mekanizmalarının ve mücadele gücünün yetersizliğinden dolayı daha kalıcı ve örseleyici olabilmekle birlikte bireyin yetişkinlik çağında psikopatolojiye yakalanma riskini önemli ölçüde arttırabilmektedir. Çocukluk travmalarının yalnızca ruh sağlığını değil beden sağlığını da olumsuz etkilediği görülmüştür. Çocukluk çağında travmaya maruz kalmış bireylerin Depresyon, Anksiyete Bozuklukları, Madde ve Alkol Bağımlılığı, Dissosiyatif Bozukluklar gibi patolojilerle çok sık karşı karşıya kaldıkları görülmektedir. Psikopatoloji noktasında özellikle dikkat çekmemiz gereken Travma Sonrası Stres Bozukluğu ise, yeniden deneyimleme, kaçınma gibi belirtilerle kendini gösteren klinik tablodur. Travma yaşantısına sahip kişilerin sıklıkla yaşadığı ve mücadele ettiği bilinmektedir. Sonuç olarak çocukluğun belli bir döneminde yaşanmış olan travma deneyiminin uzun vadeli sonuçları olabilir. Bu çalışmada elde edilen araştırma sonuçları yorumlanarak, ruh sağlığı alanında yapılacak yeni çalışmalar için bazı öneriler sunulmuştur.
 
Trauma is a life event either directly experienced or witnessed by an individual, which threatens the integrity of life or poses a risk of death. Individuals may be exposed to these traumatic experiences throughout their lives, both in childhood and adulthood. These traumas greatly increase the risk of developing future psychopathologies. In this study, the traditional review method was used with, the main of comparing childhood and adulthood traumas in relation with the risk adulthood psychopatholigies in light of current literature. The effects of traumatic experiences in childhood can be more permanent and severe due to the inadequacy of the coping mechanisms and can significantly increase the risk of psychopathology in adulthood. It has been observed that childhood traumas negatively affect not only mental health but also physical health. It is seen that individuals who have been exposed to trauma in childhood frequently face psychopathologies such as Major Depression, Anxiety Disorders, Substance and Alcohol Addiction, Dissociative Disorders. Especially Post Traumatic Stress Disorder is one of the most common psychopathologies in trauma. It causes distress in people with symptoms such as avoidance and reliving. As a result, the experience of trauma in a childhood may have long-term negative consequences. Complex PTSD term is discussed and, related suggestions and future directions suggestions and future directions are presented for further studies.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/5645

Collections

  • Lisansüstü Eğitim Enstitüsü / Institute of Postgraduate Education [1093]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.