TSMK’da bulunan III. Murad tuğrasının desen ve renk yönünden incelenmesi
Künye
AK Sibel, TSMK’da bulunan III. Murad tuğrasının desen ve renk yönünden incelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2013.Özet
Osmanlı Devleti’nin simgesi ve arması olan tuğra, padişahın imzası niteliğindedir.
Ferman, berat, nâme-i hümâyun gibi resmî belgelerin üzerine çekilen tuğra, ilerleyen
kültür ve sanat anlayışı ile birlikte hem yazı hem de tezhip bakımından sanatsal bir
mahiyet kazanır.
Tuğrada ilk tezyinî uygulamalar Fatih Sultan Mehmed döneminde yazıda altın ve
lacivert rengin kullanılmasıyla başlar. II. Bayezid döneminde tuğra formunun iç kısmı,
XV. yüzyılın sonuna doğru yazının üst bölümü de tezhiplenir. XVI. yüzyılda istisnai bir
şekilde levha olarak tasarlandığı görülür. Bu dönemde Kara Memi’nin yarı stilize
üslubuyla gül, lale, karanfil ve sümbül gibi çiçekler kullanılır. Levha olarak tasarlanan
III. Murad Tuğrası da aynı tezyinî özelliklerle süslenir. Bu üslup saray nakkaşhanesinde
tasarlanan kalem işi, çini gibi farklı malzeme üzerindeki desenlerde de kullanılır. Devrin
önde gelen sanatkârları tarafından pek çok eser telif edilir. Eski eserler yeniden
yazılarak tezhip ve minyatürleri yapılır. Böyle başyapıt niteliğindeki eserlerin
hazırlanıyor olması sanatı ve sanatkârı destekleyen bir sultanı (III. Murad) işaret
etmektedir. III. Murad’ın hat levhaları, Muradî mahlasıyla yazdığı dîvânı ve Fütühatü’s-
Sıyâm isimli bir de kitabı vardır.
“TSMK’da Bulunan III. Murad Tuğrası’nın (GY 1392) Desen ve Renk Yönünden
İncelenmesi” başlıklı bu tez çalışması üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümünde
tuğranın tanımı, tarihçesi ve tezyinî özellikleri yüzyıllara göre görseller üzerinden
anlatıldı. İkinci bölümde, III. Murad’ın sanatsal yönü, dönemin sanatkârları ve eserlerin
tezyinî özelliklerinden bahsedildi. Son bölümde ise III. Murad Tuğrası’nın çizimleri ve
eserin kompozisyon, motif ve renk değerlendirmeleri yapıldı.