Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorÇelebi, Mustafa Nasuhi
dc.contributor.authorAk, Sibel
dc.date.accessioned2014-02-06T10:12:35Z
dc.date.available2014-02-06T10:12:35Z
dc.date.issued2013-05
dc.identifier.citationAK Sibel, TSMK’da bulunan III. Murad tuğrasının desen ve renk yönünden incelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2013.en_US
dc.identifier.urihttp://opac.fatihsultan.edu.tr/ekitap/0048551.pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11352/169
dc.description.abstractOsmanlı Devleti’nin simgesi ve arması olan tuğra, padişahın imzası niteliğindedir. Ferman, berat, nâme-i hümâyun gibi resmî belgelerin üzerine çekilen tuğra, ilerleyen kültür ve sanat anlayışı ile birlikte hem yazı hem de tezhip bakımından sanatsal bir mahiyet kazanır. Tuğrada ilk tezyinî uygulamalar Fatih Sultan Mehmed döneminde yazıda altın ve lacivert rengin kullanılmasıyla başlar. II. Bayezid döneminde tuğra formunun iç kısmı, XV. yüzyılın sonuna doğru yazının üst bölümü de tezhiplenir. XVI. yüzyılda istisnai bir şekilde levha olarak tasarlandığı görülür. Bu dönemde Kara Memi’nin yarı stilize üslubuyla gül, lale, karanfil ve sümbül gibi çiçekler kullanılır. Levha olarak tasarlanan III. Murad Tuğrası da aynı tezyinî özelliklerle süslenir. Bu üslup saray nakkaşhanesinde tasarlanan kalem işi, çini gibi farklı malzeme üzerindeki desenlerde de kullanılır. Devrin önde gelen sanatkârları tarafından pek çok eser telif edilir. Eski eserler yeniden yazılarak tezhip ve minyatürleri yapılır. Böyle başyapıt niteliğindeki eserlerin hazırlanıyor olması sanatı ve sanatkârı destekleyen bir sultanı (III. Murad) işaret etmektedir. III. Murad’ın hat levhaları, Muradî mahlasıyla yazdığı dîvânı ve Fütühatü’s- Sıyâm isimli bir de kitabı vardır. “TSMK’da Bulunan III. Murad Tuğrası’nın (GY 1392) Desen ve Renk Yönünden İncelenmesi” başlıklı bu tez çalışması üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümünde tuğranın tanımı, tarihçesi ve tezyinî özellikleri yüzyıllara göre görseller üzerinden anlatıldı. İkinci bölümde, III. Murad’ın sanatsal yönü, dönemin sanatkârları ve eserlerin tezyinî özelliklerinden bahsedildi. Son bölümde ise III. Murad Tuğrası’nın çizimleri ve eserin kompozisyon, motif ve renk değerlendirmeleri yapıldı.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherFSM Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anabilim Dalıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTezhib Sanatıen_US
dc.subjectTürk Tezhib Sanatıen_US
dc.subjectSanat Tarihien_US
dc.subjectIllumination Arten_US
dc.subjectTurkish Illumination Arten_US
dc.subjectHistory of Arten_US
dc.titleTSMK’da bulunan III. Murad tuğrasının desen ve renk yönünden incelenmesien_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.contributor.departmentFSM Vakıf Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.institutionauthorAk, Sibel


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster