Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde gül imgesi
Künye
ÇETİN Melek, Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde gül imgesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2013.Özet
“Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Gül İmgesi” adlı bu tezde “gül”ün Türk şiirinde
geçirdiği değişim ve dönüşümler, ayrıntılı bir şekilde incelenmeye çalışılmıştır. Çalışmaya ilk
olarak şiir sanatında önemli bir misyon yüklenen “imge/imaj” bahsiyle birlikte “hislerin geride
kalan temsilcileri” olarak tanımlanan imgenin tasnifindeki farklılıkları ve bağlantılı olduğu
sembol, metafor, mit, kinestezi, sinestezi, alegori, metonymy ve tropology gibi kavramları özlü
bir biçimde tetkik ederek başladık. Tezdeki içerik tasnifinde, Anadolu Üniversitesince yayınlanan
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı (Ed. H.Akay-M.Dayanç, Eskişehir 2012) eserindeki
düzenlemeden istifade ettik.
“Gül”, şiir sanatında pek çok şair tarafından sıkça kullanılmış gözde bir kavramdır. Bu
seçkin tabiat varlığına şairler oldukça farklı ve değişik mânâlar yüklemişlerdir. Hz. Peygamber’e
isnâd edilen “Kırmızı gül Allah’ın ihtişâmının tezahürüdür.” rivâyeti ile Yunus Emre’nin “Gül
Muhammed teridir” dizesi,“gül”ün dînî ve tasavvufî açılımlarının bağdaştırıldığı en önemli
kaynaklardandır.
Halk Şiirinde “gül” Âşık Veysel, Karacaoğlan, Pir Sultan Abdal gibi şairler başta olmak
üzere daha birçok halk şairi tarafından sevgilinin güzelliği, gül-bülbül münâsebeti bağlamında
aşkı ve sevgiyi anlatmak için çokça ele alınmıştır.
Divan Şiirinde “gül” imgesi, hemen hemen her şair tarafından kullanılmıştır. Bu müstesnâ
çiçek için Fuzûlî, Necatî Bey, Hayâlî Bey ve Nev’î’ gibi önemli isimlerin kasîdelerini, Bâkî’nin
ise “gül” redifli beş gazelini önemli misâller olarak vermek yerinde olacaktır. Bu dönemde “gül”
genellikle Hz. İbrahim, gül-bülbül, aşk, sevgi ve sevgilinin güzelliği ile alâkalı olarak şiirlerde
konu edinilmiştir.
Özellikle Birinci Tanzimat ve Millî Edebiyat dönemi şiirlerindeki fikrî zemin, şiir
metinlerini sanatsal duyarlılıktan uzak tuttuğu için, bu dönem şiirlerinde“gül”ün çok büyük bir
itibar konusu olarak işlendiğini söylemek doğru olmaz. Buna karşılık İkinci dönem Tanzimat
şairlerinin belli şiirlerinde ve Servet-i Fünûn şiirinde bilhassa Cenab’ın sanatsal bir duyarlılıkla
yazdığı metinlerde “gül” ün estetik kullanımı söz konusudur.
Tezimizin esasını teşkil eden “Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Gül İmgesi” adlı
bölümde, Anadolu Üniversitesince yayınlanan Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı eserindeki
düzenlemeye bağlı olarak kurgulandığı üzere,“ İmgenin Tanımı Ve Tasnifi” adlı 1. Bölüm’de,
“Mevcut İmge Tanımları Ve Bu Konudaki Görüşler” ele alınmış, 2. Bölüm’de, “Cumhuriyet
Dönemine Kadar Türk Şiirinde Gül İmgesine Genel Bir Bakış”, 3. Bölüm’de “Cumhuriyet
Dönemi Türk Şiirinde Gül” İmgesi işlenmiştir.
Çalışmamızın amacı; “gül”ün geçmişten bu yana hangi şairler tarafından hangi anlamda ve
hangi bağlamlarda kullanıldığını tespit etmek ve Cumhuriyet döneminde “gül”ü imgesel açıdan
işleyen önemli isimlerin şiir metinleri üzerinde yapısal açıdan olduğu kadar semantik açıdan da
tahliller yapmak suretiyle nasıl işlendiğini irdelemektir.