• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Güzel Sanatlar Enstitüsü / Institute of Fine Arts
  • View Item
  •   FSM Vakıf
  • Enstitüler / Institutes
  • Güzel Sanatlar Enstitüsü / Institute of Fine Arts
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Türk Hat Sanatında Zerendud Levhalar

Thumbnail

View/Open

Tez (41.56Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2014

Author

Acar, Gülsüm Tuba

Metadata

Show full item record

Citation

ACAR, Gülsüm Tuba, Türk Hat Sanatında Zerendud Levhalar, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2014

Abstract

Hat sanatında altının kullanılması çok eskilere gitmekle beraber 18. ve 19. yüzyıllar zerendûd levhaların Osmanlı sanatında ortaya çıkıp yaygınlaştığı asırlardır. Bu tezde Türk hat sanatında önemli bir yeri olan zerendûd levhalar incelenmiştir. Celî yazıların teşkil ettiği levha sanatının doğup gelişmesi ve zerendûd levhaların hazırlanmasındaki aşamalar ve teknikler tetkik edilmiştir. Ayrıca zerendûd levhaların süslenmesi ele alınarak bu tür levhaların süslenmesinde yaygın olarak kullanılan rokoko tarzı tezyinatın mahiyeti ve gelişimi hakkında bilgi verilmiştir. Bu konudaki yazılı kaynaklar araştırıldığı gibi, halen hayatta olan hattat ve müzehhiplerin de görüşlerine başvurulmuştur.
 
Although the use of gold in calligraphy can be traced to much earlier times, zerendûd plates in the Ottoman art began appearing extensively during the 18th and 19th centuries. In this study, I examined zerendûd plates, which are quite important place in the Turkish art of calligraphy. I focused on the emergence and development of the art of plates mainly consisting of the Jalî style and steps and techniques applied in preparing zerendûd plates. Furthermore, I treated illumination of the zerendûd plates. I studied the nature and development of the rococo style illumination which was commonly used in the illumination of zerendûd plates. In my study, I consulted living masters of these arts as well as written sources.
 

URI

https://hdl.handle.net/11352/2100

Collections

  • Güzel Sanatlar Enstitüsü / Institute of Fine Arts [39]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@FSM

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || FSM Vakıf University || OAI-PMH ||

FSM Vakıf University, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
FSM Vakıf University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@FSM:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.