Tezhip Sanatında Türkmen Dönemi
Künye
ALKAN, Esra, Tezhip Sanatında Türkmen Dönemi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları (Tezhip) Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2014Özet
XIV. yy. ın ilk yarısında, ilk önce Van Gölü civarında yerleşmiş bir Türk topluluğu
olarak ortaya çıkan Karakoyunlular, daha sonra Horasan hariç bütün İran’a hakim
olan bir Türkmen İmparatorluğunun temellerini atmışlardır. Doğu Anadolu’da
yerleşmiş bir Türk topluluğu olan Akkoyunlular ise 1340 yılından itibaren Türk
tarihinde yerlerini almışlardır. Karakoyun egemenliğine son vermiş, onları da
Safevîler tarih sahnesinden silmişlerdir. Bu Türkmen devletleri yaklaşık XIV. yy ın
ikinci yarısından XVI. yy ın ilk yarısına kadar İran, Irak, Azerbaycan ve Türkiye’nin
doğusunda hâkimiyetlerini sürdürmüşlerdir.
Karakoyunlu ve Akkoyunlu hükümdarları, kültür ve sanat hayatını desteklemiş, kitap
sanatları alanında da önemli girişimlerde bulunmuşlardır. Karakoyun Sultanı Cihan
Şah ve oğlu Pîr Budak döneminde Bağdat ve Şiraz’da son derece nitelikli eserler
hazırlanmıştır. Karakoyun mirasını devralan Akkoyunlu Sultan Uzun Hasan’ın iki
oğlundan Halil Şiraz’da, Yakup da Tebriz’de kitap sanatının hamileri olmuşlardır.
XV. yy. da hükümdarların bilim ve sanatı himaye fikri büyük önem kazanmıştır.
Saray, sanatın en önemli ve büyük alıcısı olmuştur. Sanatkârlar kimi zaman kendi,
kimi zamanda yöneticilerin istekleriyle farklı bölgelerdeki sanat hamileri için
çalışmak üzere göç etmişlerdir. Üslup ve teknikler, sanatkârlar tarafından farklı
coğrafyalara taşınmış ve böylece yeni ekoller oluşmuştur. Türkmen üslubu da böyle
bir sürecin sonucunda meydana gelmiştir.
“Tezhip Sanatında Türkmen Dönemi” isimli bu çalışma, Karakoyun ve Akkoyun
Türkmen Devletlerinde hazırlanmış ve bugün Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi,
Türk ve İslâm Eserleri Müzesi ve Süleymaniye Kütüphanesinde bulunan el yazması
eserleri kapsamaktadır. Katalog bölümünde istinsah tarihine göre incelenen eserlerle,
Türkmen Dönemi tezhibi hakkında fikir yürütülebilmesi amaçlanmıştır. Qara Qoyunlu, also called the Black Sheep Turcomans emerged as a Turkish
community and first settled around the Lake Van in the first half of the 14th century,
then laid the foundations of a Turcoman Empire ruling over the entire Iran except
Khorasan. Aq Qoyunlu also called the White Sheep Turcomans which was a Turkish
community that had been settled in the eastern Anatolia has claimed their place in the
Turkic history beginning from the year of 1340. They put an end to the sovereignty
of Qara Qoyunlu and wiped Safavids off the map of history. These Turcoman states
maintained their sovereignty in Iran, Iraq, Azerbaijan and east of Turkey between the
second half of the 14th century and the first half of the 16th century.
Qara Qoyunlu and Aq Qoyunlu sultans supported cultural and artistic life and made
significant initiatives in the book arts, too. Highly qualified works were prepared and
issued in Baghdat and Shiraz during the era of Qara Qoyunlu Sultan Jahān Shāh and
his son Pîr Budak. Sultan Khalil, one of two sons of Aq Qoyunlu Sultan Uzun
Hassan who inherited the Qara Qoyunlu, had been the protector of books art in
Shiraz and the other son and younger brother Ya'qub was either the protector of the
same art in Tabriz.
The idea of rulers to patronage the science and arts during 15th century, gained great
importance. The palace had been the most important and the biggest buyer of arts.
Craftsmen emigrated sometimes on their own desires as well as requests of some
rulers in order to serve to the protectors of the arts at that era. Styles and techniques
were moved to different places by craftsmen and thus, new ecoles were formed.
Turcoman style was also occurred as a result of such process.
This study named "Turcoman Period in the Art of Illumination" consists of
manuscripts from Topkapi Palace Museum Library, Turkish and Islamic Arts
Museum and Suleymaniye Library that had been prepared in the Qara Qoyunlu and
Aq Qoyunlu Turcoman States. It was aimed to conduct an idea on the illumination
style of Turcoman Period by the aid of these works examined and investigated
according to the copy dates in the department of the catalogue.