Topkapı Sarayı Kütüphanesi Y.Y. 999 No’lu Karahisari Mushafının Tezyini Yönden İncelenmesi
Künye
BOSTANCI TULUK, Serap, Topkapı Sarayı Kütüphanesi Y.Y. 999 No’lu Karahisari Mushafının Tezyini Yönden İncelenmesi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2015Özet
“Kitap sanatlarımız” içerisinde, tezyînâtın yoğunluklu olarak işlendiği yazma
eserler arasında en önemli yer Mushaf-ı Şerîf’lere aittir. Mushafların güzel yazı ile
yazılmasına verilen ehemmiyetle beraber tezhiplenmesine de çok önem verilmiştir.
Bu sebeple, tezyînâtın tarih boyunca taşımış olduğu özellikleri ve üslup farklılıklarını
en iyi şekilde inceleyebileceğimiz eserler Mushaflardır.
Tarihi seyri içinde Uygur Türklerinden bugüne uzanan tezhip sanatı, her devirde
değişen devlet teşkilatı ve sosyal hayata rağmen değişik ekol ve üslûplarla
ilerlemesini devam ettirmiştir. Tezhip Sanatı içerisinde bir döneme ismini veren ve
halen günümüzde bu özelliklerini koruyan Karahisârî ve Karamemi’nin Topkapı
Sarayı Müzesi Kütüphanesinde kayıtlı Y.Y. 999’ nolu XVI. yüzyıla ait olan
Mushaf tezimize konu olmuştur.
Bu tezde tezhip öğeleri üslûp, desen, motif açısından ele alınıp Mushaf’taki tezyîni
yansımaların görüldüğü başka eserler araştırılmış ve karşılaştırmalar yapılmıştır.
Mushaf’ın yapısal özellikleri olabildiğince en ince ayrıntılarına kadar incelenmeye
çalışılmıştır. Ayrıca inceleme yapılan Mushaf’ın özellikleri, sayfa düzenlenmesi,
tezhip desenlerin çizimleri, hangi motif gruplarının kullanıldığı tespit edilerek
kullanılan motiflerinin incelenmesi yapılmıştır.
Çalışmanın amacı ve araştırılmasında izlenen yöntemle başlanan araştırma konusuna,
Kanûnî Sultan Süleyman Dönemi tezhip sanatı başlığı altında; dönemdeki üslup
farklılıkları ve o dönemin sanatçıları konusuna değinilmiştir. Mushaflar hakkında
genel bilgiler verilerek araştırma konusu olan TSMK ’deki Y.Y. 999 numaralı
Mushaf’ın tezyinî yönünden incelenmesi yapılmış, eserin tezhipleri fotoğraflar ve
desen çizimleri ile ele alınmıştır. Among Turkish ‘book arts’, the hand-written Mushaf–ı Şerifs with their exceptionally
prominent ornamentation, take the most important place. Mushafs were written not
only by a beautiful scripture, but also were very richly illuminated. Therefore,
mushafs are also the works through which we can follow their properties as well as
their style differences historically.
The art of illumination stretching from the Uigur Turks to present, has developed, in
each period, different schools and styles in line with changing state organisations and
social life conditions. The Mushaf in the Topkapı Palace Museum Library (with the
register number Y.Y. 999) from the XVIth century belonging to Karahisari and
Karamemi, who have given their names to an entire period in the art of illumiation is
the subject of our thesis.
In this thesis, the elements of illumination used in the mentioned Mushaf are
analysed according to their styles, designs and motives. Other works with the
ornamentive reflections and impressions from the present Mushaf are also
searched and comperatively examined. The structural characteristics of the
Mushaf were noted and analysed in detail including the page formats and their
arrangements, drawings of illuminative designs as well as all the motifs and motif
groups.
The work starts by describing the aim and the methods used in the analysis of the art
of illumination in the period. Scrutinization concerning the style differences as well
as artists of the period have been examined with a general information on mushafs
and their illuminations. The Mushaf with registration number YY 999 has been
further analysed in terms of its illuminations and ornamentations using both, the
photographs and design drawings.