“Hızırla Kırk Saat”in Kurgusal Yapısı
Künye
URAL, A. Ali, “Hızırla Kırk Saat”in Kurgusal Yapısı, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2015Özet
Şiirin de bütün edebi eserler gibi kendi içerisinde mantıksal bir bütünlüğü ve
kurgusu vardır. Ancak bu düşünceyle yaklaşıldığında şiiri kavramak ve onun
barındırdığı alt manaları görebilmek mümkündür. Türk şiirinin büyük isimlerinden
Sezai Karakoç, klasik edebi ve tasavvufi kaynaklarda sıkça kullanılan bir figür olan
Hızır’ı devralarak onu bugünün dünyasına taşımıştır. Bu çalışmada Sezai Karakoç’un
“Hızırla Kırk Saat” Ģiiri ve onun kurgusal yapısı, ağırlıklı olarak perspektivizm
metoduyla incelendi. Ġncelemeye geçilmeden önce, ilk bölümde Hızır figürünün
klasik kaynaklarda ve edebiyatta, ikinci bölümde “kurgu” ve “kurgusal yapı”
terimlerine açıklık getirilmeye çalışılıp kurgusal yapılar irdelendi. Üçüncü bölümde
ise “Hızırla Kırk Saat”teki yapı kurucu ögeler ve Ģiirin kurgusal yapısı ele alındı. Like any literary genre, poetry, as well, has an inner structure and logical
integrity. Apprehending this structure and integrity is essential for fully grasping a
poem and conceiving subtle meanings contained in it. Sezai Karakoç, one of the
greatest names of Turkish poetry, inherited the figure of Khidr, who is frequently
used in classical literary and Sufi sources, and revived him in the contemporary
world. This thesis analyzes with the perspectivism method Karakoç’s poem “Hızırla
Kırk Saat” [Forty Hours with Khidr] and particularly its fictional structure. The first
chapter examines the appearance of the figure of Khidr in classical sources and in
literary works. Second chapter clarifies the concepts of “fiction” and “fictional
structure” and analyzes the logic and interpretation of fiction. Finally, the third
chapter studies the fictional structure of the poem “Hızırla Kırk Saat”.