Üsküdar Çocuk Kütüphaneleri
Künye
BURKUT, Emine Banu. "Üsküdar Çocuk Kütüphaneleri." 9. Uluslararası Üsküdar Sempozyumu, İstanbul (11-13 Kasım 2016).Özet
Çocukluk dönemi, kişide öğrenmenin en yoğun olduğu, kültürel normların geliştiği ve temel alışkanlıkların edinildiği bir süreçtir. Bu süreç göz önüne alındığı zaman, çocuğun toplumun bir bireyi olmasında, sosyalleşmesinde ve gelişiminde, etkileşim içinde olduğu ve fiziksel çevresini oluşturan mekanlar büyük öneme sahiptir. Osmanlı‟da çocukların eğitim-öğretimini sağladıkları ve çocuklara hizmet veren kurumlar olan sıbyan mektepleri, külliye yapıları içinde yer almaktadır. Bu yapılar Tanzimat döneminde eğitim alanında yapılan değişikliklerle beraber önemini yitirmiştir. Üsküdar‟daki Osmanlı külliye yapıları içinde bulunan sıbyan mekteplerinin bazıları restore edilerek Kültür ve Turizm Bakanlığına bağlı çocuk kütüphanesi olarak faaliyetine devam etmektedir. Çocuk kütüphaneleri, eğitici-öğretici yayınları bir arada bulunduran ve uygun şartlarda onlara sunan, bu doğrultuda istedikleri yayını seçme hakkı veren ve gerektiğinde rehberlik eden mekanlar olarak karşımıza çıkmaktadır.
Çalışmanın amacı, Üsküdar‟daki çocuk kütüphanelerinin mekansal özellikleri, çocukların mekanı algısı ve kullanımı değerlendirmektir. Çalışma kapsamında, Üsküdar Selimiye Çocuk Kütüphanesi, Üsküdar Çinili (Maypeyker Kösem Sultan) Çocuk Kütüphanesi ve Üsküdar Mihrimah Sultan Çocuk Kütüphanesi incelenmiştir. Bu yapıların mimari ve plan özellikleri çizim ve fotoğraflar üzerinden değerlendirilerek, sonuç kısmında çocuk-kütüphane mekansal kullanım ilişkisine dair bazı saptamalar ve önerilerde bulunulmuştur. Çalışma, çocuk-mekan ve çocuk-kütüphane ilişkisini inceleyecek araştırmacılara ve bundan sonra yapılacak çalışmalara öncülük etmesi açısından önem taşımaktadır.
Kaynak
9. Uluslararası Üsküdar Sempozyumu 11-12-13 Kasım 2016Bağlantı
https://www.uskudar.bel.tr/tr/main/news/9-uluslararasi-uskudar-sempozyumu-basladi/724https://hdl.handle.net/11352/2389
Koleksiyonlar
- Mimarlık Bölümü [133]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Tercüman-ı Hakikat Gazetesi'nin II. Abdülhamid dönemi çocuk eğitimine katkısı (1296-1297\1879-1880)
Göçen, Merve Büşra (Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2018)Bu çalışmada, II. Meşrutiyet Döneminde faaliyet gösteren çocuk gazetelerinden Tercümân-ı Hakikât Gazetesi’nin, dönemin çocuk eğitimine katkısı bakımından incelenmesi amaçlanmıştır. Tez, giriş ve dört bölümden oluşmaktadır. ... -
Çocuklar İçin Tefsir Yazımı
Koçyiğit, Hikmet (FSM Vakıf Üniversitesi, 2020)Yirminci yüzyılda çocuk önemli bir muhatap haline gelmiştir. Çocuk Eğitimi, Çocuk Psikolojisi ve Çocuk Edebiyatı başta olmak üzere doğrudan çocuklara yönelen disiplinler oluşmuştur. Türkiye’de çocuklara yönelik dinî yayınlar ... -
Dârüleytamda Çocuk Olmak: On Çocuk On Portre
Şafak, Nurdan (FSM Vakıf Üniversitesi, 2013-09)Balkan Savaşları ve akabindeki I. Dünya Savaşı yıllarında Osmanlı coğrafyasında yetim çocuk sayısı ciddi biçimde artmıştır. Sahipsiz kalan çocuklar için 1914 yılından itibaren dârüleytamlar açılmıştır. Bu makalede öncelikle ...