15-16. Yüzyıl Timurlu, Türkmen ve Osmanlı Miraç Tasvirleri
Künye
AKSAY, Esra, 15-16. Yüzyıl Timurlu, Türkmen ve Osmanlı Miraç Tasvirleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2016Özet
Bu tezin konusu, “15-16. Yüzyıl Timurlu, Türkmen ve Osmanlı Miraç Tasvirleri ”
dir. Araştırmamıza Miraç Hadisesini anlatmaya çalışarak başlamaktayız. Ardından
bu konunun İslâmi İlimlerdeki yeri ve İslâm Sanatındaki yansımalarını incelemeye
çalıştık. Miraç Hadisesi, başlı başına İslâmi İlimlerin içsel manasını kavramak, buna
paralel olarak hayatımızı yaşayabilmek ve İslam Sanatlarının beslendiği bu manevi
kaynağa ulaşmak açısından büyük önem taşımaktadır.
Hz. Peygamber’in Miracını konu alan tasvirlerin -yazmaların şimdiye kadar bir
çalışmaya konu olmaması, bir araya toplanmamış olması, bu tez konusunu
seçmemizdeki başlıca nedenlerden biridir. 14. Yüzyılın başından bu yana farklı
dönemlerde farklı üsluplarda yapılmış birçok Miraç minyatürü, çeşitli yazmaların,
resimli kitapların, mesnevilerin ve daha farklı kaynağın içinde yer almıştır.
Tezimizde söz konusu yüzyılları ve bu yüz yılarda çeşitlenen Miraç minyatürlerinden
seçmeler yaparak onlarla birlikte yer alan metinler okunmuş, üslupları ve teknik
analizleri yapılmış ve bu doğrultuda ikonolojik sonuçlar çıkarılmaya çalışılmıştır.
Timurlu Türkmen ve ardından Osmanlı’ya uzanan bu yüzyıllar içerisinde Miraç
tasvirlerinde hemen hemen aynı sahne işlenmiş ve bu eserler birbirlerine yakın
üsluplarla resmedilmiştir. Hz. Peygamber’i Burak atının üzerinde ve yanında
melekler eşliğinde göğe doğru yükselirken tasvirleyen minyatürler yoğunluktadır.
Bunun dışında Paris Biblioteque Nationale, Miracname eserinde (suppTurc. 190)
Timurlu üslubunun net bir şekilde algılayabileceğimiz ve renklerin sonsuzca
kullanıldığı Miracı tüm sahneleriyle birlikte anlatan tek eserdir.
Miraç tasvirlerini teknik açıdan dikkatle incelediğimizde her dönemde önemli
benzerlikler olduğu gibi, oluştuğu bölgenin renk özellikleri ve sanatçılarının
kompozisyon kurgularıyla büyük değişiklikler göstermektedirler. Her dönemin
kendine özgü tasvir etme biçimi görülmektedir. Osmanlı Klasik dönemde ise farklı
anlatım biçimleri ve güçlü kompozisyonlar oluşturulmuştur.
Çalışmamızda seçtiğimiz 33 tasvir-resim bulunmaktadır. Bu resimler çeşitli teknik
açılardan incelenmiş olup, beslendikleri tasvir-dışı kaynaklarla ilişkileri de titizlikle
gösterilmeye çalışılmıştır. The Subject of this thesis is “The 15th-16th Century Timurid, Turkoman and
Ottoman Mi’raj (The Ascension of Prophet Muhammad) Depictions”. We start our
research by trying to understand the Mi'raj happenning. And After this we review
this subject in Islamic studies and its reflections in Islamic Art. The Mi’raj is very
important for us to understand the inner meaning of Islamic Science and Knowledge,
to live a paralel life to this and to achieve this spiritual source that Islamic Art is
feeding from.
One of the most important reason to pick “Mi’raj” as the subject of this thesis, is the
lack of any work that is based on the descriptions and manuscripts of Prophet
Muhammad’s Mi’raj. Mi’raj Miniatures made in the start of the 14th Century with
different styles can be found in many manuscripts, picture books, Masnavi’s and
many other sources. In this thesis, we pick these Mi’raj miniatures which were made
in the aforementioned Centuries and decrypted the text written with them, analyzed
the style and technique and tried to produce an iconological conclusion according to
these data.
During the Centuries from the Timurid Turkoman’s to the Ottoman’s, The Mi’raj
portrayals are pictured with a similar style and have used a very common setting. The
most common miniatures have Prophet Muhammad mounted on Burak (the horse)
ascending to the sky, accompanied by angels. Apart from this, The Miracname in
Paris Bibloteque Nationale (suppTurc. 190) is the only work of art that contains all of
the Mi’raj scenes with infinite colours and which we can precisely comprehend the
Timurid style.
When we examine the Mi’raj depictions from a technical perspective, we see while
they have major similarities in all eras; they greatly differ with each other based on
the artists compositional assembly and the colour characteristics of the area it took
place. We can see that each period has its own depicting style. In the Ottoman
Classical period, the narration varied and the compositions were strong.
In this study there are 33 depiction-paintings. These works are examined from
different technical angles and all exterior sources were carefully picked.