Hattat Sâmi Efendi’nin İstanbul’daki Kitâbeleri
Citation
ÜLKER, Fatma Zehra, Hattat Sâmi Efendi’nin İstanbul’daki kitâbeleri, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 2017Abstract
“Hattat Sâmi Efendi’nin İstanbul’daki Kitâbeleri” konulu tez çalışması üç ana
bölümden oluşmuştur. Giriş bölümünde Sâmi Efendi imzalı kitâbelerin önemine
değinilmekte, tezin içeriğinin nasıl oluşturulduğu, özellikle hangi kaynaklardan istifade
edildiği, kitâbeler kayıt altına alınırken hangi metodun uygulandığı gibi konulara yer
verilmiştir.
Birinci bölümde kitâbenin anlamı, önemi ile ilgili bilgi verilmiş ve bu konu da
yapılan çalışmalardan bahsedilmiştir. Kitâbede kullanılan metinler; yapım, dini içerikli ve
mezar kitâbeleri olarak üç bölümden oluşturulmuştur. Kitâbede hangi dönemlerde hangi
dil ve yazı çeşidinin kullanıldığından bahsedilmiş ve yapılarda âyet seçiminde metinmekân
münasebeti örnekler ile ifade edilmiştir. Tarih ve ebced bölümünde ise hicrî
tarihin kullanılma sebebinden bahsedildikten sonra tarih hesaplama kültürü olan
“ebced” konusuna da değinilmiştir.
İkinci bölümde Sâmi Efendi’nin hayatı, doğumu, ailesi, yetişmesi, resmi görevleri,
hocaları ve sanat üslûbu, talebeleri, vefatı ve kabri hakkında sanatkârı tanımaya yönelik
kısaca bilgi verilmiştir.
Üçüncü bölüm, tezin esas konusu olan “İstanbul’da Sâmi Efendi’nin Celî Sülüs ve
Celî Nesta‘lik Kitâbeleri” olarak adlandırılmıştır. Başlangıçta İstanbul’daki kitâbeler
hakkında genel bilgi verilmiştir. Sâmi Efendi'ye ait kitâbeler ikiye ayrılmış öncelikle
İstanbul’da ki mimari yapılarda onun imzasını taşıyan kitâbeler ele alınmıştır. Kitâbenin
bulunduğu mimarî yapıdan bahsedildikten sonra konuyla ilgili eserin ebadı, malzemesi,
yerden yüksekliği, rengi, uygulanan yazı çeşidi, dili ve metin içeriği hakkında bilgi
verilmiştir. Yazıda mevcut olan harf, hareke ve tezyinî işaretlerin kalem ağzı genişliği ve
aralarındaki estetik dengeden bahsedilmiştir. Varsa kısaca tezyinî özelliğinden de
bahsedildikten sonra günümüzdeki durumu hakkında bilgi verilmiştir. Bu bölüm Sâmi
Efendi’nin Sâmi Efendi’nin mezar kitâbelerinden seçilmiş örneklerle son bulmaktadır.
Değerlendirme ve sonuç bölümünde asrının bu dâhi sanatkârının hat sanatına
katkısı, bu alandaki yeri anlatılmaya çalışılmış eserlerinin günümüzdeki durumundan
yola çıkılarak bu azim kültürün geleceğe taşınabilmesi için koruma altına alınması
hususuna vurgu yapılmıştır.
Ekler bölümünde ulaşılabilen kitâbelerin fotoğraflarına ve bir kısmının da kalıbına
yer verilmiştir. Tez sahibinin hat sanatı üzerine yaptığı çalışmalar da bu bölümün
sonunda yer almaktadır. This thesis, entitled “Epitaphs of Calligrapher Sami Efendi in Istanbul”, is divided
into three main sections. The introduction section starts with a discussion of the
importance of Sami Efendi’s autographed epitaphs and includes further reference to
how the thesis is structured, what sources were utilized and what methods were used
while recording the epitaphs.
In the first section, entitled “Epitaphs”, the meaning and importance of epitaphs
as well as previous studies focusing on epitaphs are discussed, as the epitaphs of Sami
Efendi constitute the main topic of the thesis. Texts used in epitaphs are classified into
three types, namely production, religious texts and tombstone epitaphs. Use of different
languages and writing styles in different periods of history are also discussed. With
regard to the architectural aspect, a specific reference is made to how the relation
between text and space played a crucial role in choosing what verse of the Holy Quran
was inscribed on the epitaph of structures based on a number of examples. In the
subsection focusing on history and abjad, the reasons behind the use of Hijri (Islamic)
Calendar are set out, as well as a brief explanation on abjad, a specific way of calculating
dates.
In the second section, as an introduction to the artist, Sami Efendi’s life, birth,
family, upbringing, official assignments, teachers, artistic style, students, death and
tomb are briefly discussed.
The third, and most essential, section of the thesis is entitled “Epitaphs of Sami
Efendi Written in Jali Thuluth and Jali Nasta’lik”. This section starts with a general
discussion of the epitaphs in Istanbul. Sami Efendi’s epitaphs are classified into two
types and primarily the epitaphs on architectural structures that carry his signature are
discussed. Following general information about the architectural structure on which the
epitaph is inscribed, the size, material, height, colour, writing style, language and
content of the epitaph are examined. The letters, harakat (diacritics) and decorative
symbols as well as the width of pens and the aesthetic balance between these elements
are also discussed. Ornamental specifications of the epitaphs, if any, are also briefly
examined before a short note on the current condition of the writing. This section ends
with examples of a selection of tombstone epitaphs written by Sami Efendi.
In the Evaluation and Conclusion section, the contribution of Sami Efendi, a
genius artist of his age, to calligraphy, his place and importance in this specific art form are discussed as well as the current condition of his art and the necessity of preservation
of this great culture so that it can be carried into the future are underlined.
The Annexes include photographs of epitaphs that could be reached alongside
models of some of the epitaphs. Several examples of calligraphy works by the author of
this thesis are also included at the end of this section.